سلامت نیوز: متخصص طب پیشگیری و پزشكی اجتماعی از مركز قلب و عروق شهید رجایی انتشار درد قفسه سینه به گردن، بازو و فك تحتانی را از جمله علائم حمله قلبی عنوان كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، اكبر نیك پژوه متخصص طب پیشگیری و پزشكی اجتماعی از مركز قلب و عروق شهید رجایی با اشاره به این‌ كه عضله قلب حدود70  بار در دقیقه می‌تپد، اظهار داشت: قلب اكسیژن و مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق سرخرگ‌های كرونری دریافت می‌كند.

وی افزود: سرخرگ‌های كرونری دورتا دور عضله قلب پیچیده شده‌اند. سرخرگ‌های كرونری راست، چپ و شاخه چرخشی سرخرگ كرونری چپ سه سرخرگ كرونری اصلی قلب هستند.

نیك پژوه درباره این كه چگونه ممكن است سرخرگ‌های كرونری دچار انسداد شوند، گفت: سرخرگ در حالت طبیعی از یك جدار داخلی صاف و صیقلی برخوردار است كه گلبول‌های قرمز خون و مواد غذایی می‌توانند به راحتی از آن عبور كنند.

این متخصص طب پیشگیری با بیان این كه تنگی سرخرگ‌های كرونری قلب از جمله شایع‌ترین بیماری‌های قلبی و عروقی است، اظهار كرد: با گذشت زمان و یا به علت داشتن ریسك فاكتورهایی نظیر بالا بودن فشار خون، چربی خون، دیابت، استرس، استعمال دخانیات، چاقی و افزایش سن ممكن است آترواسكلروزیس، تصلب شرائین یا سفت شدن سرخرگ‌ها همراه با رسوب چربی، كلسیم و ... در جدار سرخرگ‌ها اتفاق بیفتد.
 
نیک پژوه با اشاره به این كه ژنتیك و سابقه فامیلی از جمله دیگر عوامل خطرزای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است، اظهار كرد: احتمال ابتلای شخصی كه پدر، مادر و اعضای خانواده‌اش دچار بیماری قلبی و عروقی بوده‌اند، بیشتر است.

این متخصص طب پیشگیری، اضافه كرد: ممكن است درد قفسه سینه در افراد دیابتی به علت تخریب سیستم عصبی، احساس نشود اما تنگی نفس فعالیتی، سبكی سر، سرگیجه، تهوع و تعریق سرد از جمله علائم حمله قلبی در افراد مبتلا به قند خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha