سلامت نیوز: مركز پژوهش ناباروری صارم براساس یافته های یك پژوهش انجام شده در این مركز اعلام كرد، سهم مردان ایرانی در ناباروری 70 درصد است . این در حالیست كه در آمارهای جهانی سهم زن و مرد در ناباروری مساوی ( 50 به 50 درصد ) است . 

دكتر ابوطالب صارمی، رئیس مركز پژوهش ناباروری صارم با اعلام این خبر گفت : به دلیل افزایش ناباروری با منشا مردانه،‌ مركز پژوهش صارم به بررسی مراجعان با عامل نازایی مردانه طی چند سال اخیر پرداخت كه یافته های این تحقیق بیانگر آن بود كه افزایش آلاینده های محیطی به ویژه در شهرها سبب افزایش ناباروری مردان شده است .

 وی ادمه داد : در این بررسی 3 هزار و 731 مرد مراجعه كننده به بیمارستان صارم كه برای درمان ناباروری مراجعه كرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند .
 
دكتر صارمی با اشاره به اینكه از كل مراجعان به بیمارستان صارم طی 10 سال اخیر 72/7 درصد به دلیل مشكلات مردانه قادر به باروری نبودند، خاطر نشان ساخت : روش زندگی مدرن می تواند، سبب كاهش سلول های اسپرم ساز ( سلول های جنسی مردانه ) در بیضه شود .

وی ادامه داد : افزایش آلاینده های محیطی از قبیل آلودگی هوا، آلاینده های كارخانه ها، سم ناشی از حشره كش ها و دیگر آلاینده های محیطی در كنار عواملی همچون گسترش استفاده از مواد روان گردان، سیگار و مكمل های تقویتی كه ورزشكاران استفاده می كنند از جمله دلایل افزایش آمار ناباروری مردان ایرانی است .

رئیس مركز پژوهش صارم ادامه داد : افزایش آلاینده ها به ویژه آلودگی هوا  بر باروری زنان تاثیری نداشته، اما در زنان باردار سبب سقط جنین و مرده زایی می شود .

وی از كم تحركی به خصوص در شهرنشینان و افزایش چاقی به عنوان دیگر عوامل ناباروری با منشا مردانه نام برد كه سبب بر هم خوردن تناسب هورمون های بدن و در نتیجه كاهش اسپرم سالم می شود .

دكتر صارمی، آثار ناشی از هشت سال جنگ ایران و عراق را یكی از عوامل مساعد كننده تغییرات روی فرم ( مورفولوژی ) اسپرم، كم تحركی و یا كاهش تولید اسپرم دانست كه این موارد از عوارض بمب های شیمیایی به شمار می روند .

وی گفت : در تحقیق انجام شده، مشخص شد كه 72 درصد جمعیت مردان نابارور با مشاغلی سروكار داشتند كه به نوعی شغل آنان در ناباروری شان تاثیر گذاربوده است . برای مثال 28 درصد این افراد را رانندگان تشكیل می دادند كه به دلیل نشستن طولانی مدت پشت فرمان و ایجاد گرمایش زیاد، تولید اسپرم در آنان با اختلال روبرو بود یا افرادی كه به دلیل ایستادن طولانی مدت به واریس بیضه دچار شده بودند .

رئیس بیمارستان صارم ادامه داد : 23 درصد افراد این تحقیق را كسانی تشكیل می دادند كه با آلاینده ها سر و كار داشتند . مانند افرادی كه در چاپخانه ها كار می كردند و در معرض سرب قرار داشتند . برخی دیگر در كارخانه های مواد شیمیایی مانند كارخانه های داروسازی یا در كارخانه هایی كه آلاینده های سنگین در آنجا وجود داشت – مانند كارخانه سیمان، كارخانه های تولید مصالح ساختمانی و پلاستیك سازی ها – مشغول به كار بودند .

وی اضافه كرد : 50 درصد این جمعیت ساكن كلان شهرها بودند كه در آنجا آلودگی های محیطی بسیار بیشتر از شهرهای كوچك و روستاهاست .

دكتر صارمی خاطر نشان كرد : در پژوهش انجام شده همچنین مشخص شد  8 درصد از مردان مورد بررسی فاقد نطفه بودند .

وی گفت : یافته های این پژوهش مشخص كرد، شیب ناباروری مردانه در كشور به دلیل آلاینده ها به ویژه آلودگی هوا به سمت عقیم شدن مردان در حال تند شدن است .

رئیس بیمارستان صارم ادامه داد : هر چند با روش های موجود درمان ناباروری و تكنولوژی های نوین، اكثر این ناباروری ها قابل درمان است،‌ اما به دلیل پر هزینه بودن این شیوه ها، پیشنهاد می شود با پرهیز از آلودگی های محیطی،‌ تغییر شغل، مهاجرت از كلان شهرها و خودداری از مصرف سیگار و مواد روان گردان افراد بتوانند،‌ ضمن حفظ سلامت خود با شیوه طبیعی صاحب فرزند شوند . البته در این میان باید بر نقش نهادهای دولتی در كاهش آلاینده های محیطی و هوا تاكید ویژه داشت .

لازم به ذكر است،‌ اخیرا گروهی از پزشكان ایتالیایی در یك گزارش جدید هشدار داده بودند كه شهرنشینی می تواند به اسپرم ها آسیب رسانده، توان تولید مثل مردان را تضعیف كند .
این بررسی جدید از سوی انجمن طب تولید مثلی ایتالیا تاكید می كند كه زندگی شهری، تعداد اسپرم ها را در مردان جوان ایتالیایی كاهش داده است .

 كارشناسان این سازمان كه دفتر اصلی آن در شهر رم است با بازبینی و ارزیابی دقیق روی سه آزمایش مختلف به این نتایج دست یافته اند كه بیش از 33 درصد از مردان جوان در گروه های سنی 18 و 20 ساله دچار كاهش شدید اسپرم شده اند كه علت اصلی این پدیده تماس زیاد آنها با آلودگی هوا و دود سیگار ناشی از شهرنشینی است . وزارت بهداشت ایتالیا بودجه انجام این مطاله را تامین كرده است .

به گزارش رویترز، این پزشكان هم چنین خاطر نشان كردند، زندگی شهری، بی تحركی را تشدید می كند و چاقی را افزایش می دهد و این دو فاكتور نیز به نوبه خود در آسیب رساندن به سلول های جنسی مردانه تاثیر دارند .  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha