سلامت نیوز: بر اساس اعلام مركز افكارسنجی سلامت ایران، 75 درصد از جامعه پزشكی از بی توجهی به تاثیر مولفه‌های اجتماعی بر سلامت انتقاد كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، توسط مركز افكارسنجی سلامت ایران نظرسنجی از بیش از 230 نفر از جامعه پزشكی شامل پزشکان عمومی و متخصص سراسر کشور درباره وضعیت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و نحوه عملكرد دستگاه‌های متولی در مدیریت این عوامل انجام شد و اغلب شركت كنندگان در این نظرسنجی از وضعیت نابسامان عوامل اجتماعی موثر بر سلامت انتقاد كرده‌اند.

شركت كنندگان در این نظرسنجی از عملكرد نهادهای مسوول سلامت از جمله وزارت بهداشت و وزارت رفاه در مدیریت مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت ناراضی بوده‌اند و از نحوه اطلاع رسانی و ارایه آموزش‌های لازم توسط سازمان صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش نیز انتقاد كرده‌اند.

79 درصد از جمعیت پاسخگویان به این نظرسنجی در پاسخ به این سوال كه میزان تناسب امکانات و رفاه اجتماعی شهری با وضعیت سلامت شهروندان چگونه است؟ رضایت خیلی کم و کمی داشته‌اند و بیش از 78 درصد نیز از نبود تناسب این امكانات با سلامت روستاییان انتقاد كرده‌اند.

68 درصد پزشكان نیز معتقدند كه دولت در همگانی كردن بیمه‌های درمانی و اجتماعی ناموفق بوده است و بیش از 73 درصد از جامعه پزشكی نیز همچنان معتقدند كه اجرای طرح پزشك خانواده موفقیتی به همراه نداشته است.

نتایج این نظرسنجی حاكی از نارضایتی بیش از 50 درصدی پاسخ دهندگان از عملكرد نهادهای مختلف در حوزه‌های آموزش بهداشت در مدارس، آموزش بهداشت جنسی در زوجین جوان و آموزش بهداشت جنسی در دانشگاه‌ها است.

حدود 72 درصد از جامعه پزشكی با انتخاب گزینه‌های ضعیف و بسیار ضعیف،‌ به اولویت گذاری‌ها در نظام سلامت كشور نمره رد داده‌اند و اعلام كرده‌اند كه پیشگیری از بیماری‌ها در اولویت نظام سلامت كشور قرار ندارد.

73 درصد از اعضای جامعه پزشكی شركت كننده در این نظرسنجی از عملكرد وزارت بهداشت در مدیریت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ابراز نارضایتی كرده‌اند و در مقابل 16 درصد نیز عملكرد این وزارتخانه را خوب توصیف كرده‌اند. همچنین بیش از 50 درصد از شركت كنندگان در این نظرسنجی عملكرد سازمان صدا و سیما در این حوزه را ضعیف و بسیار ضعیف عنوان كرده‌اند و 17 درصد نیز آنرا خوب دانسته‌اند. همچنین 49 درصد از شركت كنندگان در این نظرسنجی، از عملكرد سازمان نظام پزشكی در مدیریت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت انتقاد كرده‌اند و خواستار مشاركت بیشتر این سازمان در این حوزه بوده‌اند.

85 درصد از شركت كنندگان در این نظرسنجی شاغل در مراكز خصوصی و مطب بوده‌اند و میانگین سنی بیش از 60 درصد از آنها 30 تا 50 سال بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha