سلامت نیوز: شهید ثالت گفت: 30درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان به علت سیگار کشیدن است که با انجام روش‌های مراقبتی و رژیم غذایی مناسب می‌توان از بروز بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، سودابه شهید ثالث متخصص رادیوتراپی انکولوژی اظهار داشت: بسیاری از علل بیماری سرطان و اقداماتی كه در جهت كاستن از خطرات شان است شناخته شده و در حال حاضر بسیاری از سرطان‌ها چون زود تشخیص داده می‌شوند می‌توان بیماری را تا حد زیادی کنترل کرد و فرد مبتلا می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد.

شهید ثالث با تاکید بر این‌که استعمال دخانیات یکی از مهمترین فاکتورهای ابتلا به سرطان از جمله ریه، مری، حنجره، مثانه، كلیه، لوزالمعده و معده به شمار می‌رود و 30درصد مرگ و میر تمام سرطان‌ها به علت سیگار کشیدن است، خاطر نشان کرد: مهمترین راه قطع سیگار است و بهترین راه این است كه هرگز سیگار كشیدن را شروع نكنید. به محض قطع سیگار خطر پیشرفت سرطان متوقف می شود مگر آنكه تومور قبل از آن پیشرفت كرده باشد. پس افراد سیگاری از همین امروز سیگار كشیدن را قطع کنند.
 
متخصص رادیوتراپی انکولوژی به نقش تغذیه صحیح در پیشگیری از سرطان‌ها اشاره کرد و گفت: تخمین زده شده كه 35درصد سرطان‌ها از جمله گوارش، پستان، پروستات احتمالا با رژیم غذایی در ارتباطند و رژیم‌های سرشار از میوه و سبزی‌های مختلف، غذاهای حاوی فیبر و غذاهای کم چرب فرد را در برابر سرطان‌ها محفوظ نگه می‌دارد غذاهای پرچرب، غذاهای سرخ كردنی، كبابی، غذاهای نمك سود و غذاهای كپك زده می‌توانند در ایجاد سرطان نقش داشته باشند.
 
وی با اشاره به این‌که مقدار زیاد نور خورشید می‌تواند منجر به سرطان پوست شود، خاطر نشان کرد: پوست‌های روشن بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. میزان اشعه ماوراء بنفش برای پوست مضر است و آفتاب سوختگی قطعا برای پوست مضر است و می‌تواند خطر جدی برای سرطان پوست باشد.
 
شهید ثالث درمان ضایعات ناشی از آفتاب، پیشگیری از آفتاب سوختگی، اجتناب از قرار گرفتن در زیر نور خورشید در زمان ظهر و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب از راهکارهای پیشگیری و کاهش خطر برشمرد و افزود: برای کاهش خطر، ضایعات ناشی از آفتاب را درمان كنید. هرگز اجازه ندهید پوست شما بسوزد، از سایه استفاده كنید و سعی كنید به هنگام ظهر زیر نور خورشید قرار نگیرید و از ضد آفتاب مناسب استفاده كنید. (عموما SPF های بالاتر از 15 مناسبند).

وی با تاکید بر انجام فعالیت بدنی و ورزش منظم اظهار داشت: ورزش علاوه بر پیشگیری از افزایش وزن و بروز بیماری‌های مختلف ناشی از آن از بروز بسیاری از سرطان‌ها از جمله روده بزرگ پیشگیری می‌کند.
 
شهید ثالث با اشاره به این‌که باید توجه داشت كه بسیاری از سرطان‌ها تنها با معاینه پزشكی و آزمایشات تكمیلی تشخیص داده می‌شوند و غربالگری روشی برای تشخیص زودرس بیماری در افراد بدون نشانه با هدف کاهش میزان گسترش بیماری و مرگ ومیر ناشی از آن است، اظهار داشت: سرطان پستان، سرطان دهانه رحم و سرطان روده بزرگ و پروستات عمده ترین سرطان‌هایی است كه می‌توان با معاینه و آزمایش غربالگری در مرحله اولیه آن‌ها را تشخیص درمان كرد.

وی، وجود توده در هرجایی از بدن مانند پستان یا بیضه، تغییر در یك خال پوستی، زخمی كه بهبود نمی‌یابد، سرفه یا گرفتگی صدا به طور مداوم، سوء هاضمه یا اختلال در بلع به طور مداوم، تهوع یا سرفه خون آلوده، تغییر در عادات طبیعی روده مانند اسهال یا یبوست به طور دایم، وجود هرگونه خون در ادرار یا مدفوع و هر خونریزی غیر طبیعی و كاهش وزن غیر قابل توجیه مهمترین علائمی است که باید مراقبت آن‌ها بود و با یافتن هر کدام از آن‌ها به پزشک مراجعه کرد.

گفتنی است؛ هشتم تا پانزدهم بهمن ماه هفته ملی سرطان نام گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha