یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۰
کد خبر: 41644
سلامت نیوز: مصرف بیش از حد ویتامین و مكمل‌ها ممكن است به انباشت سموم در بدن انسان بینجامد. دكتر «تی ای. سیونگ» رییس انجمن تغذیه مالزی بر این باور است كه استفاده فراوان روزانه و درازمدت ویتامین‌ها و مكمل‌ها احتمالا به بروز این آسیب منتهی می‌شود. بسیاری از مصرف‌كنندگان به مواد دارویی یادشده نیاز ندارند، بلكه از روی عادت مدام به این عمل مبادرت می‌ورزند.

او می‌افزاید فواید برخی از آنها تردیدآمیز است زیرا از حیث علمی ثابت نشده‌اند. هرگاه مردم به سالم‌خوری خو بگیرند، به بسیاری از مواد مغذی دست می‌یابند و در این صورت لزومی ندارد كه به مكمل‌ها رو آورند. افرادی كه فكر می‌كنند، می‌توانند مكمل‌ها را جایگزین غذاهای اصلی كنند، سخت در اشتباه‌اند!

واژه‌ «مكمل» به معنی «افزودن» است نه «جایگزین» كردن. اشخاص گوناگون به ویتامین‌های مختلف احتیاج دارند و همگان باید بدانند كه چه چیزی مصرف می‌كنند پیش از اینكه ویتامین‌های جورواجور را كوركورانه بخرند.سالمندانی كه خوب آن غذا نمی‌خورند و نمی‌توانند عادات تغذیه‌ای‌شان را تغییر دهند، ممكن است نیازمند برخی مكمل‌ها باشند، درحالی كه وجود بعضی از مواد مزبور برای زنان باردار و شیرده ضرورت دارد. با این حال، متخصص مذكور معتقد است كه مكمل‌های سالم نیز تجدید قوای بچه‌ها را بعد از بیماری و عمل جراحی سرعت می‌بخشند. روی هم رفته ویتامین‌های مورد بحث را باید پس از رایزنی با كارشناسان تغذیه و برنامه غذایی استفاده كرد. مردم به‌خصوص نگران ابتلا به بیماری‌هایی همانند مرض قند، امراض قلبی و انواع سرطان‌ها هستند. با وجود این، تصور می‌كنند كه مصرف این قبیل مواد، مانع پیدایش چنین بیماری‌هایی در آنها می‌شود. به زعم دكتر «تی ‌ای. سیونگ» بسیاری از این مكمل‌ها را علم به اثبات نرسانده است كه قادر باشند از امراض جلوگیری كنند.

چه بسا مصرف‌كنندگانی هستند كه احتیاطا از این مكمل‌ها استفاده می‌كنند تا جای پاره‌ای مواد غذایی را بگیرد در صورتی كه این كار اشتباه محض است. اكثر تولیدكنندگان مكمل‌های سالم به مقررات «سازمان بهداشت جهانی» پای‌بند‌ند و مردم باید از سایر مكمل‌ها اجتناب ورزند. براساس بررسی‌های انجام‌یافته در ایالات متحده، مكمل‌هایی چون مولتی ویتامین‌ها، مواد معدنی، مس، روی، آهن و اسید فولیك ممكن است به راستی امكان جان‌سپاری سالمندانی را افزایش دهد كه از آنها زیاد استفاده می‌كنند. هر نوع مكمل یا ویتامینی باید صرفا موقعی مصرف شود كه بدن انسان فاقد آنهاست. زنانی كه جسما تندرستند و از برنامه غذایی متعادلی پیروی می‌كنند، به مكمل‌های خوراكی اضافی نیاز ندارند، در غیر این صورت باید نخست تحت آزمایش كامل قرار بگیرند تا مشخص شود كه وجود این گونه مكمل‌ها برایشان ضرورت دارد یا نه. به طور كلی مردم باید خوب غذا بخورند، سبك زندگی سالمی را حفظ كنند و برای دست‌یابی به زیست سالم به مكمل‌ها وابسته نشوند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha