سلامت نیوز: عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه گفت: جمعیت ایران و کشورهای همسایه آن در 50 سال آینده به سمت سالخوردگی می‌رود.

نادر مطیع حق‌شناس در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: براساس پیش بینی های بلندمدت سازمان ملل، جمعیت جهان در سال 2025 حدود هفت میلیارد و 800 میلیون نفر و در سال 2050 به 9 میلیارد نفر خواهد رسید.

حق شناس بیان کرد: در فاصله این سالها جمعیت کشورهای توسعه یافته تقریباً ثابت مانده و کشورهای در حال توسعه به طور کلی با نرخ رشد کمتری افزایش خواهند یافت.

وی ادامه داد: وضع گذشته و آینده احتمالی جمعیت در ایران و کشورهای همسایه نشان داده که اگر پیش‌بینی‌های انجام شده صحیح باشد، الگوی رشد جمعیتی ایران و کشورهای همسایه بین سالهای 2000 تا 2050 از رشد نسبتاً بالا به رشد پایین و منفی تغییر پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه گفت: جمعیت شصت ساله به بالا در کشور ایران از 4/6 درصد در سال 2000 به 25/9درصد در سال 2050 افزایش خواهد یافت.

حق شناس اظهار داشت: نتیجه مطالعات جمعیتی نشان می‌دهد که مرحله جدیدی از انتقال ساختار سنی جوان به سالخورده را شاهد خواهیم بود و نوعی تغییر ترکیب جمعیت را در این کشور‌ها ملاحظه می‌کنیم؛ مطالعات نشان می‌دهد که جمعیت در 50 سال آینده به سالخوردگی سوق پیدا خواهد کرد و مرحله جدیدی که از آن به عنوان انفجار عمودی جمعیت سالخورده، یاد می‌شود تجربه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha