دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 41674
سلامت نیوز: در بخش اول از این مطلب، با سه باور نادرست که در جامعه شایع شده اند، آشنا شدید. در این بخش، با سه مورد دیگر از این باور ها آشنا شوید.

باور نادرست چهارم: مطالعه در نور کم چشمان شما را نابود می کند
شاید شما هم این حرف را شنیده باشید که مطالعه در نور کم، می تواند به چشمان تان تاثیر منفی بگذارد. اما در واقع این تصوری اشتباه است. در حالیکه مطالعه بدون نور کافی کمی به چشمان شما فشار می آورد؛ اما بر اساس تحقیقات موسسه سلامت کودکان، هیچ گونه آسیب جدی و دائمی ایجاد نخواهد کرد.

 بر اساس نظر اکثریت، همانطور که در مجموعه ای از مواد آموزشی برای بیماران مشخص شده است، مطالعه در نور کم به چشمان شما آسیب نمی رساند. هر چند می تواند به چشم فشار بیاورد و باعث تاثیرات منفی به طور موقت گردد ولی بعید است باعث تغییر دائم در عملکرد یا ساختارچشم بشود.

افزایش نزدیک بینی در میان دانشجویان و افرادی که زیاد مطالعه دارند بیشتر است. گفته شده است نرخ نزدیک بینی در چند قرن گذشته زمانیکه شرایط مطالعه سخت بوده است مانند خواندن در نور کم شمع یا فانوس، افزایش داشته است. اما این دلیل کافی ای برای این نیست که مطالعه در نور کم حتما باعث مشکلاتی برای چشم ها شود. صدها کارشناس به این نتیجه رسیده اند که مطالعه در نور کم، آسیبی به چشمان شما نمی رساند.

باور نادرست پنجم: ادرار کردن بر محل نیش عقرب، مار یا زنبور، در بهبود محل گزش موثر است
شاید این حرف که ادرار کردن بر روی محل نیش عقرب، مار، زنبور و دیگر حشرات باعث از بین رفتن زهر آن ها می شود را شنیده باشید ولی بدانید که این کار به شدت منع شده است. دستورالعمل زیر می تواند برای نیش مار، عقرب و اکثر حشرات به کار برده شود:

بیمار باید حتی الامکان هر گونه مواد اضافی را در صورت وجود، با دستکش از اطراف جای نیش پاک کند. محل نیش باید در صورت امکان با سرکه خانگی شستشو داده شود، اسید استیک سرکه می تواند جلوی باز شدن بیشتر محل زخم را بگیرد هر چند این کار با سوزش همراه خواهد بود و باید بسیار با دقت آن را به کار برد. اگر سرکه در دسترس نیست می توانید از آب نمک برای شستشو استفاده کنید. بر اساس تست های آزمایشگاهی، ادرار، امونیاک و الکل باعث بیشتر فعال شدن سلول های محل زخم خواهند شد که به این معناست نه تنها به بهتر شدن محل زخم کمک نکرده بلکه باعث بدتر شدن آن نیز می شوند. بنابراین ادرار کردن روی محل نیش عقرب و یا حشرات، علاوه بر اینکه عملی غیر بهداشتی است، مطمئناً تجربه ای دردناک برای فردی که مورد گزش قرار گرفته، خواهد بود.

بهتر است بدون فوت وقت و انجام اقدامات اضافی مصدوم را هر چه سریعتر به مراکز درمانی منتقل کنید.

باور نادرست ششم: متابولیسم آهسته باعث چاق شدن شما می شود
متابولیسم، میزان سوخت کالری است که بدن شما برای ادامه به آن نیاز دارد. زمانیکه بدن شما سوخت و ساز سریعی دارد میزان بیشتری کالری می سوزاند.
اخبار ABC با دکتر جیم لوین متخصص سلامت در مورد میزان سوخت و ساز بدن در افراد چاق و لاغر مصاحبه ای انجام داده است که می گوید آنچه آنها به دست آورده اند مخالف باور ما در مورد عملکرد بدن است. با مطالعه بر روی دو بیمار چاق و لاغر می گوید:
بیمار چاق دارای متابولیسم سریع تری در مقایسه با بیمار لاغر بود. در نتیجه اگر بدن شما بزرگ است میزان سوخت و ساز بیشتر و اگر کوچک است میزان آن کمتر است.

دکتر لوین به این موضوع دست یافت که مشکل بیمارانش به دلیل سرعت سوخت و ساز بدنشان نبوده است بلکه به خاطر شیوه زندگی آن هاست. که البته تنها یک بخش از معادله است. به دست آوردن وزن ناخواسته می تواند به دلیل رژیم غدایی ناسالم، ورزش نکردن و یا مشکلات مادرزادی باشد. این یک مشکل پیچیده است و تنها سوخت و ساز بدن شما نمی تواند مقصر باشد.

منبع: سالم زی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha