هرچند در سال‌های اخیر خبرهایی از خروج انفرادی پرستاران کشور برای کار در کشورهایی همچون ‌کانادا، استرالیا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس منتشر شد اما این بار معاون وزیر کار از خروج بیش از 2 هزار نفر از پرستاران برای اشتغال در ترکیه خبر داد.

سلامت نیوز : هرچند در سال‌های اخیر خبرهایی از خروج انفرادی پرستاران کشور برای کار در کشورهایی همچون ‌کانادا، استرالیا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس منتشر شد اما این بار معاون وزیر کار از خروج بیش از 2 هزار نفر از پرستاران برای اشتغال در ترکیه خبر داد. این در حالی است که بنا برگفته رئیس سازمان نظام پرستاری‌، مراکز درمانی کشور هنوز نیازمند پرستار بوده و برای تامین نیرو با مشکل مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز هرچند این امر در صورت ارائه خدماتی بیش از امکانات و مزایای داخل کشور توجیه داشته باشد اما رئیس سازمان نظام پرستاری با تشریح وضعیت ترکیه، این موضوع را رد می‌کند. با این حال محمدحسین فروزان‌مهر، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پایان یافتن برنامه‌های مربوط به اعزام 2800 کارجو به خارج کشور از سوی کاریابی‌ها در سال‌جاری سخن گفته است.

 به گفته وی، در پی برنامه‌ریزی برای اعزام 5 هزار نفر نیروی کار به خارج کشور تا پایان سال‌جاری، طبق گزارش کاریابی‌ها تاکنون برنامه اعزام 2 هزار و 800 نفر به خارج کشور نهایی شده است. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه این تعداد صرفا آماری است که از سوی 33 دفتر کاریابی بین‌المللی کشور ارائه شده، اظهار داشت: قطعا جمع‌بندی آمار بخش‌های مختلف اعزام 5 هزار نفر را محقق می‌کند. فروزان‌مهر ادامه داد: در قالب یک تفاهمنامه سه‌‌جانبه به دنبال اعزام 2 هزار نفر پرستار به کشور ترکیه هستیم. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه زمینه‌ها و مقدمات اعزام پرستاران هم‌اکنون نهایی شده است، گفت: با اینگونه اقدامات آمار 5 هزار نفری امسال محقق خواهد شد.
 


تاکنون پرستاری به ترکیه اعزام نکرده‌ایم

غضنفر میرزابیگی، مشاور وزیر بهداشت در امور اشتغال و رئیس سازمان نظام پرستاری در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه در این باره هیچ هماهنگی با وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری صورت نگرفته، اظهار داشت: دفاتر کاریابی باید با مشورت نهاد‌های مسؤول این اقدام را انجام می‌دادند که متاسفانه این امر صورت نگرفته است‌.

 وی با بیان اینکه 170 تا 180 هزار پرستار با تحصیلات لیسانس تا دکترا در کشور مشغول فعالیت هستند، افزود: به هیچ عنوان راضی به خروج این سرمایه‌ها از ایران نیستیم‌، ‌مگر آنکه خود پرستار به این کار رضایت داشته باشد و آن هم به صورت انفرادی نه گروهی. مشاور وزیر بهداشت در امور اشتغال با بیان اینکه هم‌اکنون رقم بیکاری پرستاران مرد نزدیک به صفر است، افزود: ما هم‌اکنون 5 هزار نفر بیکار نداریم و ممکن است اطلاعاتی که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه درباره خروج 5 هزار نفر به خارج از کشور عنوان کرده‌اند، مربوط به اطلاعات اعلامی کاریابی‌ها باشد.

وی درباره اعزام نیرو به ترکیه عنوان کرد: زمانی که یک روزنامه ترکیه از پرستاران ایرانی که هنوز به آن کشور نرفتند به عنوان جاسوس نام می‌برد نباید این اقدام صورت گیرد. میرزابیگی در ادامه با بیان اینکه تاکنون پرستاری به ترکیه اعزام نکردیم، گفت: ما عضو شورای بین‌المللی پرستاران هستیم و به طور آنلاین از کشورهای عضو

با خبریم‌. در این باره با توجه به دسترسی به اطلاعات ترکیه‌، امکانات و حقوق و مزایای پرستاران را استعلام کردیم و متوجه شدیم که میزان خدمات و پرداختی در ترکیه در برخی موارد حتی از داخل کشور کمتر است.


ترکیه نیروی خدماتی می‌خواهد نه پرستار


رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه اگر کشوری اعلام نیاز نیرو دهد‌، ‌تمام شرایطش را آنالیز می‌کنیم، افزود: تا جایی که اطلاع داریم ترکیه هم‌اکنون به نیروهای خدماتی و کمک بهیار نیاز دارد و این نیز در شأن پرستاران ایرانی با مدارک تحصیلی کارشناسی به بالا نیست.

میرزابیگی با اذعان به اینکه نمی‌توان از خروج پرستاران ‌بویژه افرادی که قراردادی با مراکز درمانی و بهداشتی ندارند‌ جلوگیری کرد، افزود: توصیه نظام پرستاری این است که پرستاران هوشیار بوده و با اطلاع از این فراخوان‌ها به سازمان مراجعه کنند و همه اطلاعات در زمینه کشور مقصد را دریافت کنند تا با دقت نظر انتخاب داشته باشند. وی یادآور شد: هم‌اکنون در سایت سازمان بخش کاریابی مجازی فعال است و توصیه می‌شود پرستاران با مراجعه به آن در داخل مشغول به فعالیت شوند.


قانون ارتقای بهره‌وری اجرایی نشده است


اگرچه می‌توان توصیه به کار در داخل کشور را امری عقلانی دانست اما در این باره باید به درخواست‌ها و نیازهای پرستاران نیز پاسخ داد. رئیس شورایعالی نظام پرستاری در این باره می‌گوید: با گذشت حدود 5 سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری متاسفانه مجلس از نظر بعد نظارتی اقدام مناسبی برای پیگیری اجرای آن انجام نداده و بیمه‌ها نیز تمایلی به اجرای این قانون نشان نمی‌دهند.

یعقوب جعفری اظهار داشت: درباره اجرای 2 قانون مهم پرستاران یعنی قانون ارتقای بهره‌وری و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، وزارت بهداشت اذعان می‌کند بودجه کافی برای اجرای این قوانین تخصیص داده نشده و اکنون که در فصل بودجه سال 91 هستیم انتظار ما از مجلس این است. وی افزود: مساله دیگر درباره اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز همکاری ضعیف بیمه‌هاست زیرا به نظر می‌رسد بیمه‌ها تمایلی به اجرای این قانون ندارند، بنابراین از دولت انتظار داریم این مشکل را حل کند تا این قانون مصوب مجلس بعد از گذشت بیش از 5 سال از زمان تصویب آن به درستی در کشور اجرا شود.


تنبلی دانشگاه‌های علوم پزشکی در اجرای قانون


این در حالی است که نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی در اجرای قانون ارتقای بهره‌وری تنبلی کرده‌اند. محمدرضا رضایی افزود: زمانی که قانون ارتقای بهره‌وری یا همان قانون کاهش ساعت کاری پرستاران در مجلس تصویب شد همه اعم از جامعه پرستاری و سازمان نظام پرستاری از این مصوبه راضی و خشنود بودند اما روند اجرای این قانون می‌توانست بهتر از این باشد.

وی گفت: هدف اصلی از تصویب این قانون افزایش رضایتمندی مردم و بیماران از خدمات پرستاری بود که لازمه آن رضایت پرستاران از شغل خود و داشتن مزایای کافی برای زندگی بود، هدف این بود که با کاهش ساعت کاری پرستاران، آنان با قدرت، انگیزه و توان بیشتر به مردم خدمت‌رسانی کنند و خسته و فرسوده نشوند.

رضایی افزود: اجرای قانون ارتقای بهره‌وری و کاهش ساعت کاری پرستاران بر اساس شواهد موجود بیش از هر عاملی به اراده دانشگاه‌های علوم پزشکی بستگی داشته است، هر دانشگاهی که خواسته این قانون را اجرا کند این کار را کرده است، مثلا این قانون در دانشگاه علوم پزشکی جهرم اجرا شد و رضایت پرستاران را نیز به دنبال داشت.

نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: البته تامین بودجه لازم برای اجرای کامل این قانون از سوی وزارت بهداشت و دولت هم مهم است و وزارت بهداشت هم باید کمک کند اما به نظر من عزم و اراده مسؤولان دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به بودجه اهمیت بیشتری دارد. با این وجود هرچه سریع‌تر نمایندگان مجلس و مسؤولان وزارت بهداشت باید اقدامی عملی در این زمینه انجام دهند و پرستاران که در خط مقدم نظام سلامت کشور مشغول هستند، به حقوق خود رسیده و نیازی به خروج از کشور برای کار نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha