سلامت نیوز: بسیاری از مردم با شروع زمستان با ضعف سیستم ایمنی و تخریب لایه دفاعی سیستم تنفسی روبه‌رو می‌شوند و به این ترتیب به دفعات ابتلا به بیماری‌های مختلف نظیر سرماخوردگی، آنفلوانزا، زكام و برخی از ناراحتی‌های تنفسی را در این فصل تجربه می‌كنند. خوشبختانه در متون كهن طب سنتی ایران به وفور به تدابیری در این زمینه اشاره شده كه رعایت آنها نه تنها به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های رایج فصل زمستان و كنترل عوارض احتمالی آنها در بدن كمك می‌كند، بلكه منجر به درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلال‌های ناشی از سردی و آلودگی هوا در روزها و شب‌های زمستانی نیز می‌شود. با دكتر «مهرداد كریمی» دستیار طب سنتی دانشگاه علوم‌پزشكی تهران و دانشجوی دكترای طب سنتی دانشگاه تهران گفت‌وگویی در این زمینه داشتیم كه بخش‌هایی از آن را مرور می‌كنیم.

چرا در زمستان بیشتر بیمار می‌شویم
براساس دیدگاه درمانگران طب سنتی ریزش مخاط و لایه دفاعی دستگاه تنفسی، مهم‌ترین عامل ابتلا به رایج‌ترین بیماری‌های فصل پاییز و زمستان نظیر انواع سرماخوردگی‌ها، زكام، آبریزش بینی و چشم، آنفلوانزا و دیگر بیماری‌های تنفسی شایع در این فصل‌هاست. البته ابتلا به این بیماری‌ها در افرادی كه دارای مزاج سرد و مرطوب هستند در مقایسه با دیگر افراد بیشتر است. برای مثال افرادی كه سن آنها از مرز 60 گذر كرده و در گروه افراد كهنسال قرار می‌گیرند از جمله افرادی هستند كه در مقایسه با دیگر گروه‌ها بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، زكام و آنفلوانزا قرار می‌گیرند. ضمن آنكه آلودگی هوا كه این روزها در تهران و برخی از شهرهای بزرگ كشور وجود دارد یكی از مهم‌ترین عواملی است كه موجب تشدید بیماری‌های تنفسی و بسیاری از اختلالات تنفسی در كنار سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شود. به این ترتیب با تخریب این لایه دفاعی نه تنها فرد دچار اختلال‌های تنفسی می‌شود بلكه ممكن است در طول زمستان برای دفعات مختلف به سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا شود.

از لایه دفاعی دستگاه تنفس بیشتر بدانیم
ریزش لایه دفاعی مخاط تنفسی در انسان سبب‌ساز بروز گروهی از بیماری‌های عفونی كه بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌كند، می‌شود. مقصود از دستگاه تنفسی فوقانی بدن؛ سینوس‌ها، بینی و حنجره بیمار است. این بیماری‌ها عمدتا موجب گلودرد، سینوزیت و بروز زكام در فرد شده و در برخی موارد باعث ایجاد اختلال در دستگاه تنفسی تحتانی و بروز عفونت در ریه بیمار می‌شود. خوشبختانه در طب سنتی ایران برای پیشگیری و درمان این بیماری‌ها كه از جمله رایج‌ترین بیماری‌های فصل‌های سرد سال است، تدابیر و توصیه‌های كاربردی بسیاری وجود دارد كه به كار بستن آنها نه تنها برای درمان این بیماری‌ها بلكه به منظور پیشگیری از ابتلا به آنها نیز بسیار كارآمد است.

چگونه از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری كنیم

درمانگران طب سنتی استفاده از انواع بخورها برای تقویت لایه دفاعی مخاط تنفسی و افزایش مقاومت و كارآیی آن را به خانواده‌ها توصیه می‌كنند. استفاده از بخورهای گیاهی و حتی بخور ساده آب به منظور پیشگیری، اگرچه ممكن است برای بسیاری از افراد راهكاری ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما تاثیر معجزه‌آسایی در مرطوب نگه داشتن هوای محیط و متعاقب آن افزایش مقاومت لایه دفاعی در مقابل سرمای هوا و آلودگی‌ها دارد. در حقیقت با استفاده از بخورهای گیاهی می‌توان علاوه بر بهره‌مندی از بخار مرطوب‌كننده‌ای كه از آنها ساطع می‌شود از تاثیرات مواد موثر گیاهی كه در آب و بخار این بخور وجود دارد، نیز استفاده كرد. به بیان دیگر بخورها كارآمدترین روش برای پیشگیری از ریزش لایه دفاعی و مرطوب نگه داشتن هوای محیط زندگی و محل كار اعضای خانواده هستند كه سلامتی آنها را در فصل‌های سرد سال تضمین می‌كنند.

تاثیر آویشن در افزایش ایمنی بدن
درمانگران طب سنتی برای پیشگیری و درمان این بیماری‌ها استفاده موضعی و خوراكی از گیاه دارویی آویشن یا فرآورده‌های تهیه‌شده توسط این گیاه را توصیه می‌كنند. آویشن از جمله گیاهان دارویی مفیدی است كه به جهت داشتن اثرات خلط‌آور و ضدمیكروبی كه دارد در درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی بسیار موفق عمل می‌كند.
به اعتقاد درمانگران طب سنتی ایران مصرف این گیاه علاوه بر درمان بیماری موجب افزایش مقاومت و ایمنی سیستم دفاعی بدن می‌شود.
در طب سنتی ایران آویشن به دو صورت خوراكی و بخور به بیماران تجویز می‌شود. مصرف جوشانده آویشن با عسل و قرار دادن بخور آویشن در محل زندگی و كار از جمله نكاتی است كه درمانگران طب سنتی به آن اشاره می‌كنند. این درمانگران مصرف گیاه آویشن را همواره در كنار یك یا چند تركیب گیاهی به بیماران خود توصیه می‌كنند.

پاكسازی بدن از اخلاط زاید با گل‌گاوزبان
گیاهان دارویی یا تركیب‌های گیاهی تعریق‌آور از دیدگاه درمانگران طب سنتی كمك زیادی به دفع سموم بدن می‌كند. بنابراین درمانگر برای خروج سموم و مواد زاید از بدن بیمار و بهبود وی مصرف خوراكی گیاهان تعریق‌آور را توصیه می‌كند. یكی از مفید‌ترین این گیاهان كه تقریبا در تمامی آشپزخانه‌ها یافت می‌شود، گیاه گل‌گاوزبان است. این گیاه، معرق خوبی محسوب می‌شود كه مصرف آن در زمان ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و زكام بسیار توصیه شده است. از طرف دیگر ترشح اخلاط عفونی در بدن نیز یكی دیگر از دلایل بروز بیماری‌ها در بدن است. در این زمینه درمانگر طب سنتی با تجویز داروهای گیاهی خلط‌آور نظیر آویشن به تخلیه این خلط‌ها كه برخی از آنها عفونی هستند، كمك می‌كند. با خارج شدن این خلط‌ها از بدن، بیمار به مرور بهبود و سلامتی خود را به دست می‌آورد و با بهبود عملكرد دستگاه ایمنی بدن روبه‌رو می‌شود.

تسكین التهاب مجاری تنفسی با بخور گیاهی
درمانگران طب سنتی برای درمان برونشیت و التهاب مجاری تنفسی نیز استفاده از انواع بخورها را توصیه می‌كنند. آنها مرطوب نگه داشتن فضا و محیط زندگی را یكی از بهترین شیوه‌ها برای كنترل و تسكین بیماری برونشیت می‌شناسند. این درمانگران مصرف گیاه آویشن به صورت خوراكی و بخور را مفید‌ترین روش درمانی برای تسكین و درمان التهاب مجاری تنفسی و برونشیت می‌دانند و معتقدند در صورتی كه این گیاه دارویی به همراه گل بابونه و گیاه زوفا توسط درمانگر یا متخصص طب سنتی برای بیمار تجویز شود، تاثیر بسیار فوری در درمان التهاب مجاری تنفسی بیمار می‌گذارد.

چرا در زمستان دچار كندی نفس می‌شویم
همه ما در شرایط عادی كه در سلامت به سر می‌بریم به كمك مجاری تنفسی، اكسیژن مورد نیاز خود را به ریه‌ها هدایت می‌كنیم. از این رو در شرایطی كه مجاری تنفسی ما تحت‌تاثیر آلودگی هوا یا سردی هوا منقبض شده، یا دچار التهاب و تورم شده باشد، میزان اكسیژن و هوایی كه از این طریق به ریه‌ها ارسال می‌شود، كاهش یافته و فرد به كند دمی مبتلا می‌شود. در این حالت فرد دچار سنگینی تنفس و كندی عملكرد دستگاه تنفسی می‌شود. به این ترتیب میزان اكسیژن مناسب به سلول‌ها و اندام‌های درونی بدن نمی‌رسد و دی‌اكسیدكربن موجود در سلول‌ها به خوبی تخلیه نمی‌شود، به این ترتیب فرد دچار اختلال تنفسی و مشكلاتی از این دست می‌شود. بروز این اختلال در بدن به مرور موجب كاهش فعالیت مغزی فرد، خستگی زودرس جسمی، ضعف عمومی، اختلال در بینایی و ابتلا به انواع سردردها می‌شود. درمانگران طب سنتی بهترین روش برای درمان این بیماری را زندگی در محیط‌های سالم كه دارای هوای پاكیزه است، توصیه می‌كنند. اما از آنجا كه در زندگی امروزی امكان تغییر مكان و جابه‌جایی برای اكثر مردم وجود ندارد، این درمانگران با ارایه نكات و تدابیر حفظ الصحی خاص به مردم كمك می‌كنند تا با پرهیزهای غذایی و رعایت نكات بهداشتی و طبیعی احتمال بروز بیماری‌هایی كه ناشی از آلودگی و سردی هواست را در بدن خود به حداقل برسانند. درمانگران طب سنتی مصرف روزانه یك لیوان شربت قدومه شیرازی را در بهبود و تسكین كند دمی موثر می‌دانند اما طب سنتی ایران در این زمینه راهكار‌های متعدد و موثرتری سراغ دارد، تنها كافی است با یك مشاور یا درمانگر طب سنتی تماس بگیرید و توصیه‌های لازم در این زمینه را آموزش ببینید.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha