سلامت نیوز: رییس هیات مدیره انجمن اقتصاد بهداشت ایران گفت: 15 درصد از هزینه‌های سلامت خانوارهای شهر تهران صرف هزینه‌های بیمارستانی می‌شود و یك درصد از آنان براثر این هزینه‌ها دچار فقر زیاد می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ دكترمحمدرضا واعظ مهدوی در نخستین كنفرانس اقتصاد دارو و درمان با اشاره به نتایج مطالعه‌ای در زمینه هزینه‌های سلامت ساكنان شهر تهران در سال 87 اظهار كرد: بر اساس نتایج این مطالعات در زمینه هزینه‌هایی كه خانوارهای ایرانی در بیمارستان‌ها كرده‌اند بسیار تفاوت زیادی بین مناطق تهران وجود دارد كه این تفاوت نامطلوب است البته هزینه‌های بیمارستانی در مناطق پایین ‌شهر كمتر است كه این امر نشانه كارآیی صندوق‌های بیمه دراین بخش است.

وی درباره هزینه‌های دارویی خانوارهای تهرانی اظهار كرد: حدود 45 درصد از هزینه‌های سلامت خانوار صرف هزینه‌های دارویی می‌شود كه این میزان در مناطق پایین ‌شهر تهران بیشتر است. این وضعیت نشان دهنده ناكارآیی سیستم بیمه‌ای است، از سوی دیگر درصد خانوارهایی كه به علت هزینه‌های دارویی دچار فقر می‌شوند در منطقه 17 بیشتر است.

واعظ مهدوی افزود: به احتمال زیاد این بیماران به علت داروهای تك‌ نسخه‌ای، داروهای درمان سرطان و وارداتی دچار فقر می‌شوند.

وی تاكید كرد: بدون كنترل اجازه ورود دارو به كشور داده می‌شود و در داروخانه‌ها از یك نوع دارو هم محصول خارجی و هم محصول داخلی آن وجود دارد.

وی گفت: این مطالعه روی 16 هزار خانوار تهرانی انجام شد كه 582 خانوار (میانگین سه درصد) به علت هزینه‌های كمرشكن دارو دچار فقر شده‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار كرد: بین شرایط و محیط زندگی و شرایط اجتماعی و وضعیت سلامت ارتباطاتی وجود دارد و بر اساس مطالعات انجام شده استرس اجتماعی، آثار فیزیولوژیكی در بدن انسان دارد كه از جمله این استرس‌ها می‌توان به احساس ظلم و بی‌عدالتی اشاره كرد كه موجب تغییراتی در عملكردی در غدد و قلب و عروق می‌شود و استرس‌های مزمن زمینه ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان‌ها را فراهم می‌كند.

وی تصریح كرد: شرایط اجتماعی در وضعیت سلامت جسمی به طور مستقیم‌ تاثیر می‌گذارد و بر اساس مطالعات انجام شده سلامت افراد كم‌درآمد نسبت به سایر اشخاص كمتر است و مشكلاتی را برای حیات انسان به وجود می‌آورد.

وی افزود: برخورداری از حقوق اساسی مانند حق حیات، خوراك، خانه امن، امنیت از ضربات دشمنان از جمله حقوقی هستند كه بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارند و زمینه دستیابی او به زندگی سالم را فراهم می‌كند و موجب ارضای خواسته‌های مادی، رشد و ترقی و حركت انسان در مسیر كمال می‌شوند.

رییس هیات مدیره انجمن اقتصاد بهداشت ایران با اشاره به شرایط حیات انسان در دوران كودكی اظهار كرد: دوران كودكی در شكل‌گیری شخصیت انسان موثر است و بر فاكتورهایی مانند هوش، حافظه تاثیر زیادی می‌گذارد بنابراین لازم است برای این دوره سنی برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد، بنابراین سیاستگذاران باید تلاش كنند تا انسان‌ها دوران نخست زندگی خود را به درستی سپری كنند.

واعظ مهدوی اضافه كرد: چالش‌های اساسی در این زمینه وجود دارد كه از جمله آنها گسترش نفوذ حاكمیت شركت‌های بزرگ، شكست بازار خدمات سلامت، افزایش شكاف طبقاتی اشاره كرد در نتیجه این عوامل بسیاری از افراد به حقوق مادی و اجتماعی در دریافت خدمات سلامت دست پیدا نمی‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha