سلامت نیوز: تحقیقات جدید نشان می‌دهد خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که قبل از بارداری رژیم غذایی مملو از روغن حیوانی یا کلسترول دارند، بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پژوهشگران دانشگاه هاروارد گفتند: زنانی که رژیم غذایی مملو از روغن حیوانی دارند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستند اما آن دسته از زنانی که میانگین چربی‌های اشباع شده در تغذیه آنها بالا می‌رود- اما این چربی‌ها حیوانی یا کلسترول بد نیستند- با افزایش خطر روبه‌رو نیستند.

خانم سیلین زانگ مسئول این تحقیقات گفت: نتایج ما نشان می‌دهد زنانی که میانگین چربی‌های حیوانی و کلسترول بد در غذای آنها قبل از بارداری پایین است، کمتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که تغییر منبع کالری‌ها از چربی‌های حیوانی به نباتی چه بسا خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می‌دهد.

پژوهشگران با زیر نظر گرفتن زنان 22 تا 45 سال دریافتند آن دسته از زنان که مقادیر بیشتری چربی و کلسترول بد در دوره قبل از بارداری مصرف کردند، به میزان 45درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری نسبت به کسانی که مقادیر کمتری مصرف کرده‌اند، قرار دارند.

دیابت بارداری نوعی دیابت است که زنان حامله به آن مبتلا می‌شوند. بین 2 تا 7 درصد زنان حامله دچار این نوع دیابت می‌شوند و به این دلیل این بیماری یکی از شایعترین عوارض بارداری است.

سیستم گوارش بیشتر غذای خورده شده را به نوعی قند به نام گلوکز می شکند. گلوکز وارد خون شده و با کمک انسولین (هورمونی که از لوزالمعده یا پانکراس ترشح می‌شود) سوخت لازم برای سلول‌های بدن را فراهم می‌کند.

در دیابت بارداری هم نظیر دیابت‌های نوع 1 و 2 (که در افراد غیر حامله بروز می کند) گلوکز به جای رفتن به درون سلول‌ها و تبدیل شدن به انرژی در داخل خون باقی می‌ماند.

در طی بارداری، هورمون‌ها استفاده از انسولین را برای بدن سخت می کنند و از این رو لوزالمعده باید انسولین بیشتری تولید کند.

در بیشتر زنان حامله این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند و پانکراس انسولین بیشتری ترشح می‌کند. ولی در صورتی که پانکراس نتواند به اندازه لازم انسولین ترشح کند و سطح گلوکز در خون بالا رود دیابت بارداری رخ می دهد.

بیشتر زنان مبتلا به دیابت بارداری بعد از تولد کودک بهبود می‌یابند. با این حال ابتلا به این بیماری احتمال ابتلا در بارداری‌های بعدی یا در آینده را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha