معاونت پژوهشی و امور بین‌الملل صنعت نفت گفت: پژوهشگاه صنعت نفت واحد هشت كیلو در روز " نانو كربن تیوب" را راه‌اندازی كرد و تا آخر سال ‪۸۶‬ واحد ‪ ۲۰‬كیلو در روز را اجرایی و عملیاتی خواهد كرد.

 باقر مهاجرانی " روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا درشهرری افزود: نانو كربن تیوب یكی از مصادیق فناوری نانو است كه به صورت گرمی و گاهی مثقالی ارزش‌گذاری می‌شود.

او با اشاره به این كه پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان یكی از بزرگ‌ترین مراكز پژوهشی كشور موفقیت‌های چشمگیری دراین صنعت به دست آورده است، گفت این پژوهشگاه شش سال است كه به طور اجرایی و عملیاتی در مبحث فناوری نانو فعالیت می‌كند.

مهاجرانی اظهار داشت: پژوهشگاه صنعت نفت از بعد علمی، پژوهشی و بسترسازی برای آموزش و پژوهش نیز اقدامات بسیار مثبتی ارایه داده است.

وی تاكید كرد: پژوهشگران صنعت نفت تجهیزات مورد نیاز فناوری نانو را تهیه می‌كنند و آن را برای بررسی‌های نانویی مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

نانوفناوری در یك تعریف ساده، به فناوری‌های گفته می‌شود كه در ابعاد نانومتر عمل می‌كنند. هر نانو متر برابر یك میلیاردم متر است.

اندازه اتم‌ها و مولكول‌ها در این محدوده قرار دارد ، بنابراین با ورود به‌این فضای كوچك دانشمندان سعی می‌كنند درنحوه آرایش و چیدمان اتم‌ها و مولكول‌ها دخالت كنند و به ساخت مواد جدید و ساختارهایی متفاوت با آنچه تاكنون وجود داشته بپردازند.

معاون پژوهشی صنعت نفت با اشاره به وجود جوانان خلاق و علاقمند در پژوهش‌های نانویی خاطر نشان كرد: لازمه آموزش و ورود این افراد به مرزهای نانو تكنولوژی استفاده از اساتید مجرب و صاحب نظران داخلی و خارجی دراین زمینه است.

وی با اشاره به حضور اساتید داخلی و خارجی در برگزاری سمینارهای مختلف در تكنولوژی نانویی افزود: در حال حاضر جوانان پژوهشگر ما در این زمینه به مرحله‌ای از تكنولوژی رسیده‌اند كه خود دراین زمینه صاحب نظر شده‌اند.

مهاجرانی برگزاری سمینارهای نانوتكنولوژی را بسیار مثبت ارزیابی كرد و اظهار داشت: پژوهشگاه صنعت نفت، برای واحدهای مختلف وزارت نفت از جمله پتروشیمی، مدیریت بین‌الملل، و حتی در واحدهای عملیاتی پتروشیمی بندر امام خمینی كارگاه‌های آموزشی برقرار كرده است.

او خاطرنشان كرد: پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت تاكنون چهار مقاله بین‌المللی در مراجع علمی بین‌المللی به ثبت رسانده‌اند.

معاونت پژوهشی و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت تصریح كرد: تمامی تلاش پژوهشگاه در مبحث نانو تكنولوژی این است كه در كوتاه‌ترین زمان ممكن این علم را كاربردی كند.

وی خاطر نشان كرد: امروز یك واحد نیمه صنعتی در تولید نانو ذره آهن، راه‌اندازی شده است كه در كنار نانو اكسیدآهن مشغول به فعالیت است و افزود كه نانو اكسید آهن و نانواكسید تیتانیوم دو رنگدانه‌ای هستند كه در صنعت رنگ‌سازی كاربرد دارند.

مهاجرانی یكی از كاربردهای بسیار جالب اكسید تیتانیوم را استفاده بر روی شیشه آسمان خراش‌ها ذكر كرد و افزود: نظافت شیشه آسمان خراش‌ها بسیار زمان بر و وقت گیر است كه با استفاده از اكسید تتانیوم بر روی شیشه آسمان خراش‌ها مشكل نظافت این ساختمان‌ها حل خواهد شد.

وی نانو كربن تیوب، نانو ذرات آهن و نانو كامپوزیت‌ها را از طرح‌هایی عنوان كرد كه تست‌های نیمه صنعتی آن انجام شده است و تا پایان سال ‪۸۸‬ در قسمت بالادستی و پایین دستی صنعت نفت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مهاجرانی با اشاره به اینكه نانو تكنولوژی كیفیت ویژه‌ای به محصولات تولید شده می‌دهد، تاكید كرد: وارد كردن نانو تكنولوژی به صنعت و شناساندن آن در جامعه اقدامی بسیار دشوار است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha