معصومه ابتکار با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته آلاینده‌های دیگر هم به بنزین اضافه شده می‌گوید: «در واقع به دلیل اینکه برنامه‌ها عملیاتی نشد، کمیته‌های هماهنگی‌ تعطیل شد و قانون برنامه چهارم در این زمینه و برنامه جامع کاهش آلودگی هوا رها شد، شرایط بدتر شده‌است.»

سلامت نیوز: او با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته آلاینده‌های دیگر هم به بنزین اضافه شده می‌گوید: «در واقع به دلیل اینکه برنامه‌ها عملیاتی نشد، کمیته‌های هماهنگی‌ تعطیل شد و قانون برنامه چهارم در این زمینه و برنامه جامع کاهش آلودگی هوا رها شد، شرایط بدتر شده‌است. سال گذشته شورای شهر تهران پیش‌نویس یک برنامه تجدید نظر شده که در سال 84 به دولت تحویل داده شده بود را آماده و ارائه کرد. مطابق آن دولت هم برنامه خود را ارائه داد ولی هنوز خبری نمی‌بینیم و به نظر می‌رسد ابلاغ نشده باشد.

رئیس اسبق سازمان محیط زیست ایران با تاکید بر اینکه از سال‌ها پیش برای کاهش آلودگی هوا برنامه‌ریزی وجود داشته می‌افزاید: «در سال 1379 برنامه‌ای در زمینه کاهش آلودگی هوای تهران تدوین شده بود. یکی از محورهای مهم این برنامه استانداردسازی سوخت بود و تکالیفی بر اساس یک برنامه مشخص شد که سوخت بر اساس آن برنامه از وضعیتی که آن موقع داشت به استانداردهای روز دنیا برسد.»

ابتکار در گفتگو با میراث فرهنگی با بیان اینکه تکالیف خودروسازان هم در این برنامه مشخص شده بود، اضافه می‌کند: «نمی‌شود که استانداردهای خودرو و سوخت از هم فاصله داشته باشند و این دو باید با هم حرکت کنند. بنابراین دولت هشتم در سال 82 مصوبه‌ای داشت که تکلیف استانداردسازی خودرو و بنزین را همپای هم تا سال 92 مشخص کرد.»
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در آن سال جدول زمان‌بندی خودرو و سوخت ایجاد شد، می‌گوید: «مهم‌ترین اقدامی که آن سال‌ها صورت گرفت درباره استانداردهای بنزین، حذف سرب از بنزین بود که در سال 80 در کل کشور اتفاق افتاد. یعنی در حال حاضر خوشبختانه یکی از آلاینده‌هایی که قطعا در هوای شهرها نداریم و برخی اوقات به اشتباه می‌گویند که داریم سرب است.»

به گفته ابتکار علت حذف سرب از بنزین پیرو سیاستی بود که از همان زمان برای استانداردسازی بنزین اعمال شد و نتیجه هم داد. در واقع یکی از آلاینده‌های خطرناک که عوارض جدی عصبی و مغزی داشت و در مراحل رشد کودک خیلی موثر بود حذف شده است.
 
او با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته آلاینده‌های دیگر هم بنزین اضافه شده می‌گوید: «در واقع به دلیل اینکه برنامه‌ها عملیاتی نشد، کمیته‌های هماهنگی‌ تعطیل شد و قانون برنامه چهارم در این زمینه و برنامه جامع کاهش آلودگی هوا رها شد، شرایط بدتر شده‌است. سال گذشته شورای شهر تهران پیش‌نویس یک برنامه تجدید نظر شده که در سال 84 به دولت تحویل داده شده بود را آماده و ارائه کرد. مطابق آن دولت هم برنامه خود را ارائه داد ولی هنوز خبری نمی‌بینیم و به نظر می‌رسد ابلاغ نشده باشد.
 
ابتکار بحث استانداردسازی خودروها را هم جزو برنامه‌های دولت‌های قبلی می‌داند و اضافه می‌کند: «قرار بود خودروها هم در بحث استاندارد مصرف سختگیرانه‌ترین استانداردها را اعمال کنند. در سال اصلاح الگوی مصرف روی این موضوع کار شد تا با خودروسازان درباره استانداردهای مصرف سختگیرانه عمل شود. دولت هم اظهار نظرهایی کرد ولی عملا در بحث استانداردهای خودروسازی به هر دلیلی همگامی لازم را نداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha