سلامت نیوز : رسانه‌ها ابتدا باید از مقبولیت و مخاطب لازم برخوردار باشد و اعتماد مخاطب را جلب کنند و برای این اعتمادسازی نیز باید به نیاز مخاطب پاسخ داده شود
شایعات، آثار روانی زیانباری را بر جامعه تحمیل می‌کنند و به اعتماد روانی جامعه لطمه می‌زنند
مهر: یک مدرس روزنامه‌نگاری با بیان اینکه شایعه‌سازی به اعتماد روانی جامعه لطمه می‌زند و شهروندان را در انتخاب خود دچار تزلزل می‌کند گفت: برای از بین بردن بسترهای شایعه باید اعتمادسازی کرد و اعتماد به نفس را در افراد افزایش داد. فریدون صدیقی با بیان اینکه شایعه در فضاهای ملتهب اجتماعی - سیاسی شکل می‌گیرد، گفت: شایعات زمانی کارکرد دارند که بستری برای آنها فراهم شود، اگر جمعی برای خرید و انبار کردن جنسی از ترس نایاب شدن هجوم می‌برند حتما بسترهای آن نیز فراهم بوده است. وی ادامه داد: برای از بین بردن بسترهای رشد شایعات باید اعتماد‌سازی کرد و مردم را به این باور رساند که موضوع منتشر شده درست نیست.

به نوشته روزنامه تهران امروز صدیقی عدم تحقق وعده‌هایی که به مردم داده می‌شود را عامل دیگر بی‌اعتمادی مردم دانست و گفت: وقتی وعده‌ای به مردم می‌دهند و به آن عمل نمی‌کنند این موضوع نیز تکرار می‌شود و بی‌تردید بسترسازی مناسبی برای ایجاد شایعه شکل می‌گیرد.

این مدرس روزنامه‌نگاری اضافه کرد: وقتی ریشه‌های تحقق شایع شکل گیرد و یک عده نیز از گسترش شایعه سود می‌برند به فراگیری آن کمک می‌کنند.

صدیقی در پاسخ به این پرسش که کم کاری رسانه‌ها چقدر در توسعه شایعه موثر است گفت: رسانه‌ها ابتدا باید از مقبولیت و مخاطب لازم برخوردار باشد و اعتماد مخاطب را جلب کنند و برای این اعتمادسازی نیز باید به نیاز مخاطب پاسخ داده شود. به اعتقاد این مدرس روزنامه‌نگاری رسانه‌ای می‌تواند تاثیرگذار باشد و مهندسی افکار عمومی را درست بگیرد که به نیاز مخاطب پاسخ دهد. صدیقی اضافه کرد: وقتی رسانه‌ها از واکنش به موقع به اتفاقات پیرامونی موجه و یا غیر موجه منع شوند نمی‌توانند اعتماد مخاطب را جلب کنند. به طور مثال وقتی از اعلام نرخ کالایی منع می‌شوند مردم به این نتیجه می‌رسند که احتمال دارد این کالا نایاب شود. این مدرس قدیمی روزنامه‌نگاری توصیه کرد: شفاف‌سازی از سوی رسانه‌ها می‌تواند از بروز و گسترش شایعات جلوگیری کند که این مهم نیازمند اعتماد مدیریت کلان جامعه به رسانه است. مسئولان باید به رسانه‌ها اعتماد داشته باشند تا زمینه اعتماد مردم به رسانه‌ها نیز فراهم شود. صدیقی با اشاره به اینکه وقتی رسانه‌ها نمی‌توانند پاسخ واقعی به نیاز مخاطب دهند اخباری با کمترین عنصر واقعیت در میان مردم رواج می‌یابد،گفت: شایعات آثار روانی زیانباری را بر جامعه تحمیل می‌کنند و به اعتماد روانی جامعه لطمه می‌زنند. در چنین شرایطی افراد در انتخابهای خود دچار تزلزل می‌شوند و به قولی از ترس مرگ دست به خودکشی می‌زنند. به طور مثال برای چندین سال پودر لباسشویی می‌خرند در حالی که ممکن است این کالا چند ماه بعد خاصیت واقعی خود را از دست بدهد.



اعتماد به نفس مردم را بالا ببرید

صدیقی تاکید کرد: برای مقابله با شایعه باید اعتماد به نفس افراد را افزایش داد. به طور مثال باید این باور در میان مردم باشد که اگر قرار است نانوایی‌ها از ساعت 8 تا 12 به مردم خدمت رسانی کنند، در این مدت هرگاه به نانوایی مراجعه کنند، می‌توانند نان بخرند در غیر این صورت از ساعت 4 صبح در مقابل نانوایی برای خرد نان صف می‌کشند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در بروز شایعات بی‌گناه هستند زیرا عده‌ای می‌خواهند رسانه مبلغ صفر باشد و اجازه نمی‌دهند کارکرد خود را داشته باشند و در زمان مناسب نسبت به وقایع واکنش درست انجام دهند و با اطلاع رسانی درست اعتماد‌سازی و شفاف‌سازی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha