سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: تختهای مصوب با تخت های موجود در بیمارستانها همخوانی ندارد و بیمارستانها بیش از ظرفیت موجود خدمات درمانی و مراقبتی ارائه می کنند.

به گزارش سلامت نیوز شمس الدین شمس در گفت وگو با نظام پرستاری اظهار کرد: هم اکنون بیمارستانهای فعلی بیش از تخت های مصوب تخت دارند به عنوان مثال در بیمارستان امام ارومیه بر اساس چارت تشکیلاتی مصوب باید دارای 290 تخت باشد اما عملاً بالای 550 تخت در راهروها، انبار، زیرزمین و... وجود دارد.

وی ادامه داد: مسئولان به علت بی اطلاعی از شرایط موجود و فقط بر اساس تختهای مصوب عنوان می کنند که نسبت پرستار به تخت مناسب و در حد کفایت است در حالی که در مراکز استان نظیر ارومیه، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و... وضعیت متفاوت تر از موارد مصوب است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: قائم مقام وزیر در امور پرستاری که عنوان می کنند که به میزان 4/1 پرستار برای هر تخت داریم ظاهراً بر اساس تخت های مصوب (نه آنچه که به واقع در بیمارستانهاست) اظهار نظر می کنند.

شمس گفت: اگر 70 هزار آخرین شمار تخت های مصوب کشور است اما میزان واقعی چیزی بیش از 150 هزار تخت است که در چنین شرایطی حتی با جذب 18 هزار پرستار برای اجرای قانون ارتقای بهره وری با کمبود نیرو مواجه می شویم.

وی گسترش تختهای بیمارستانی بدون ایجاد چارت و نیز گسترش بخش های بیمارستانی بدون افزایش تشکیلات را از دیگر علل عدم رعایت استاندارد پرستار به تخت برشمرد و افزود: از این رو نسبت پرستار به تخت 4/0 تا حداکثر 5/0 است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کمبود پرستار مرد را نیز از دیگر معضلات بخش پرستاری دانست و گفت: این موضوع را بارها به مسئولان گوشزد کرده ایم و هم اکنون بسیاری از بخش ها به شدت به پرستار مرد نیاز دارند.

شمس ادامه داد: پیش از این به دنبال سیاستی، نسبت پذیرش پرستار مرد به زن 20 به 80 شد که البته در سالهای اخیر اصلاح و 40 به 60 تغییر کرد اما در کشور اسلامی و رعایت موازین شرعی ایجاب می کند که پرستار مرد مراقب بیمار مرد و پرستار زن مراقب بیمار زن باشد همان طور که آرزوی حضرت امام(ره) بر این اساس بود که برای اصلاح شرایط موجود باید دانشگاه آزاد نیز بخشی از پذیرش دانشجوی پرستاری را به مردان اختصاص دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha