سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶

حتما می‌دانید که اضطراب و نگرانی اجتماعی در مقایسه با خجالت کشیدن و کمرو بودن، پیچیده‌تر است زیرا هر کس به نوبه‌خود در بعضی از مواقع یا در مقابل دیگران احساس خجالت می‌کند اما اضطراب و دلواپسی اجتماعی کلا مقوله‌ای متفاوت از آن است و اندازه و شدت این دو مقوله نیز می‌تواند...

سلامت نیوز: حتما می‌دانید که اضطراب و نگرانی اجتماعی در مقایسه با خجالت کشیدن و کمرو بودن، پیچیده‌تر است زیرا هر کس به نوبه‌خود در بعضی از مواقع یا در مقابل دیگران احساس خجالت می‌کند اما اضطراب و دلواپسی اجتماعی کلا مقوله‌ای متفاوت از آن است و اندازه و شدت این دو مقوله نیز می‌تواند...

این نوشتار بر آن است که برخی نکات موثر و مفید را برای انجام بعضی تمرین‌ها در جهت کمک به افرادی که از نگرانی‌ها و دلواپسی‌های اجتماعی رنج می‌برند، بیان کند.

اگر شما از وجود این قضیه در افراد مختلف و حتی در وجود خودتان آگاه هستید، حتما می‌دانید که اضطراب و نگرانی اجتماعی در مقایسه با خجالت کشیدن و کمرو بودن، پیچیده‌تر است زیرا هر کس به نوبه‌خود در بعضی از مواقع یا در مقابل دیگران احساس خجالت می‌کند اما اضطراب و دلواپسی اجتماعی کلا مقوله‌ای متفاوت از آن است و اندازه و شدت این دو مقوله نیز می‌تواند شما را از داشتن یک زندگی نرمال و معمولی اجتماعی دور و محروم سازد. اما شما باید سعی کنید که با استفاده از راهکارهای طبیعی و معمولی و از طرق علمی این قبیل از مشکلات‌تان را حل کنید و حتی‌الامکان بدون متوسل شدن به استفاده از داروهای مختلف که اغلب تأثیرات ناخوشایند و مضری را به همراه دارند، اضطراب‌ها و نگرانی‌های اجتماعی‌تان را از بین ببرید. می‌توانید روش‌ها و نکاتی که در این رابطه به شما کمک خواهند کرد را بیابید و برای یک بار هم که شده یا حتی برای همیشه این شرایط نابسامان را از بین برده و بر مشکلات ناشی از آن نیز غلبه کنید.

خجالت کشیدن و کمرو بودن، یک خود‌آگاهی طبیعی است که از نبود مقام‌اجتماعی قابل اطمینان ناشی می‌شود. خجالت و کمرویی به‌تدریج احساسی را به شما القا می‌کند که بر اثر آن در شرایط گوناگون احساس راحتی نمی‌کنید و آن احساس آرامشی که قبلا در شما وجود داشته، رفته‌رفته محو و ناپدید خواهد شد و فقط زمانی احساس راحتی و آرامشی که قبلا داشته‌اید را به‌دست خواهید آورد که یخ‌تان آب شود و خجالت کشیدن را کنار بگذارید.

داشتن اضطراب و نگرانی اجتماعی بیشتر به بدتر کردن شرایط و اوضاع کمک می‌کند و فقط و فقط از طریق خود فرد است که به او تزریق و خورانده می‌شود. این مقوله با افکار بیمناک، نوع دید فرد، لغزش از سخنانی که بیان کرده و ترس از شرمسار شدن شروع می‌شود و در اثر این موارد است که دیگران دست رد به سینه شما می‌زنند و به شما به‌عنوان فردی که با شکست اجتماعی مواجه شده، نگاه می‌کنند. این ترس از پذیرفته نشدن یا طرد شدن از طرف دیگران، خود را به‌صورت‌های مختلفی از قبیل دردهای شکمی، تپش قلب، لنگ‌زدن پاها، عرق کردن، سرخ شدن و خجالت کشیدن و... نشان می‌دهد و این عوارض حتی می‌تواند حملات عصبی و هراس و وحشت فرد را افزایش و شدت دهد. از این‌رو فعل و انفعالات اجتماعی سالم و معمول، غیرممکن می‌شود.
خجالت کشیدن و کمرو بودن، یک خود‌آگاهی طبیعی است که از نبود مقام‌اجتماعی قابل اطمینان ناشی می‌شود

اما نگران نباشید زیرا راه‌هایی برای حل این مشکلات وجود دارد اما شما نیز باید با خودتان مهربان باشید و با آرامش و خونسردی راه‌حل‌ها و نکاتی که در زیر بیان می‌شود را برای حل این مشکلات به کار ببندید.
 
نکاتی در رابطه با حفظ آرامش و خونسردی


برای یافتن علت اصلی و اساسی مشکل‌تان، فقط و فقط خود شما هستید که می‌توانید به‌خودتان کمک کنید و علت‌ها را بیابید و باید به‌صورت دائمی و همیشگی روی این علل و دلایل کار کنید. برای انجام این کار بدون شک خانواده و دوستان‌تان همیشه در کنارتان هستند و در این راه به شما کمک خواهند کرد.

 در ذیل به بیان نکات کلیدی در رابطه با اینکه چگونه می‌توانیم در موقعیت‌های مختلف آرام و خونسرد باشیم، می‌پردازیم:

لحظاتی برای خلوت کردن با خود

به یک مکان آرام و ساکت بروید، شاید این مکان پارک نزدیک محل زندگی‌تان یا یک رستوران کوچک باشد و یا هر مکانی که بتواند لحظاتی سرزنده و پر از احساسات را به شما بدهد و بتوانید لحظاتی را با خود خلوت کنید. روی چمن‌های سبز و خنک، زیر آسمان بیکران بنشینید زیرا انجام این کار می‌تواند اعصاب شما را آرام سازد و فکر و خیال‌های آزار‌دهنده را از ذهن‌تان دور کند.

خلوت کردن با خود

اگر هیچ مکانی را برای خلوت کردن با خود پیدا نکردید، در یک اتاقی که نورگیر باشد، روی صندلی راحتی بنشینید و استراحت کنید. حتما اطمینان حاصل کنید که آن اتاق تهویه هوای مناسبی داشته باشد. اگر توانستید که به چشم اندازی خوب دسترسی پیدا کنید، انتخاب بسیار خوب و مکان عالی و دنجی برای خلوت و تنهایی‌تان است.

 با روح و روان و باطن خود صحبت کنید:  قبل از اینکه سؤالی در رابطه با این راهکار به ذهن‌تان خطور کند، باید بدانید که منظور از روح و روان و باطن خود، هیچ‌گونه روشنفکری روحی و معنوی یا یک چیز پنهانی و پیچیده‌ای نیست. این راهکار فقط نیازمند این است که دریچه‌های ذهن‌تان را بدون حساب و کتاب و بدون قضاوت، به راحتی باز کنید. فقط وجود داشته باشید، به‌خودتان اجازه ندهید که هیچ عقیده و باور و فکری در ذهن‌تان نمایان شود. تمام افکارتان را رها‌سازید؛ البته شایان ذکر است که انجام این کار، خیلی ساده و آسان نیست.

بپذیرید که این کار را انجام دهید اما اگر فقط به افکارتان اجازه دهید که بیایند و بروند، شما به آرامی یک آگاهی درونی را در ذهن‌تان رشد، توسعه و گسترش داده‌اید. شما باید ببینید که چگونه می‌توانید از طریق صحبت کردن با ذهن‌تان، خودتان را از آن حالت یکنواخت و خسته کننده، دور کنید. خواهید دید که افکارتان به‌صورت دائمی و همیشگی به ذهن‌تان ضربه و لطمه وارد خواهد کرد اما اگر برای یک بار هم که شده از افکارتان دوری و کناره‌گیری کنید، می‌توانید یک فاصله و مسافتی را بین ذهن و افکارتان به‌وجود آورید؛ این به آن معنا نیست که شما کارهای روزمره‌تان را تعطیل و متوقف کنید و با افکارتان درگیر و مشغول باشید؛ خیر، منظور این نیست بلکه می‌توانید زندگی‌تان را به هر صورتی که دوست دارید، پیش ببرید اما فقط گاهی اوقات بنشینید و ذهن‌تان را نظاره‌گر باشید.

با راهکارهایی که در بالا ذکر شد، می‌توانید بیاموزید که در هر موقعیتی چگونه آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید. اگرچه با عادات و سبک زندگی خوب و مدیریت زندگی‌تان از طریق تنظیم کردن اولویت و حق تقدم و همچنین آموختن مبارزه با مشکلات به‌صورت روزانه، می‌توانید استرس‌تان را کاهش دهید و یاد بگیرید که چگونه آرام باشید. حتی مطالعه کتاب‌های مختلف در این زمینه نیز می‌تواند در کنترل افکار و عادات دلواپسی و نگرانی، کمک بزرگی برای شما باشد.
اضطراب و دلواپسی اجتماعی کلا مقوله‌ای متفاوت از آن است و اندازه و شدت این دو مقوله نیز می‌تواند شما را از داشتن یک زندگی نرمال و معمولی اجتماعی دور و محروم سازد

هنر کنترل و مدیریت عصبانیت را بیاموزید: اگر شما تعدادی مشکلات کاربردی و عملی در ارتباط با عصبانیت و تغییرات خلق و خو دارید، بنابراین خوب است که با یک مشاور، همفکری و مشورت کنید و از شر این مشکلات خلاص شوید. اگر در یک لحظه عصبانی و سپس بعد از آن دچار پشیمانی و ندامت شدید، سرافکنده نباشید و اصلا احساس سرافکندگی نکنید. معمولا این قبیل اتفاقات زمانی بیشتر رخ می‌دهد که یک عادت مستمر و همیشگی و برای مدت طولانی در رابطه با مشکلات ناشی از عصبانیت داشته باشید. اصلا نگران نباشید و برای حل مشکل‌تان از یک مشاور کمک بخواهید.

زمانی که شما توانایی دارید احساس کنید که چگونه ذهن‌تان به واسطه نشخوارهای مداوم، تباه شده و به غارت رفته است، شما یک فهم و ادراک عمیق و ژرف خواهید داشت، زمانی که اجازه دهید افکارتان رها شود، در این صورت است که ذهن‌تان آرام خواهد شد. این یک آشکار‌سازی‌ و الهام است که شما باید آن را درک کنید و در مرکز توجه خود قرار دهید، بنابراین زمانی که شما دوباره صید این افکار مشابه را به‌صورتی نادرست، تکرار می‌کنید، توانایی این را خواهید داشت که به افکارتان نظم و ترتیب داده و به ذهن‌تان استراحت دهید. این نکات به شما کمک خواهد کرد که همیشه آرامش و خونسردی‌تان را حفظ کنید و بتوانید کنترل و اداره آرامش ذهنی و جسمی‌تان را در کنترل خود درآورید.

 منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha