سلامت نیوز :  رئیس انجمن سرطان ایران گفت: بیشترین عامل مرگ بر اثر سرطان عادت‌های غلط زندگی مردم مانند خوردن غذاهای ناسالم، کم تحرکی و مصرف کم سبزی و میوه است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس عبدالله فضل‌علی زاده  با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به سرطان بر حسب آمار سال 87 که در حدود 76هزار و ۱۵۹ نفر است، اظهار داشت: در این زمینه باید ۸ درصد انتظار رشد نیز به این آمار اضافه شود که در مجموع آخرین آمار ثبت سرطان بر حسب سال ۸۷ رقمی معادل 85 هزار نفر می‌شود.

افزایش سرطان در کشور

وی افزود: این آمار در مقایسه با سال‌های گذشته نشان از افزایش ابتلا به سرطان در کشور نشان می‌دهد و علت این افزایش نیز به عوامل متعددی از جمله افزایش سن، برخی مواد شیمیایی و ویروسی، استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض آفتاب و همچنین استفاده زنان از هورمون‌های جنسی (مشکلات یائسگی) و عواملی دیگر مانند مباحث ژنتیک، مصرف مشروبات الکلی، رژیم غذایی نامناسب و کم بودن فعالیت‌های ورزشی را می‌توان برشمرد.

نیازمند استراتژی کاهش ابتلا به سرطان

فضل‌علی‌زاده ادامه داد: این عوامل به‌خصوص در جامعه ما بر اسال ترکیب جمعیتی که هرم سنی آن در سنین میانسالی قرار دارد و متعاقب آن با افزایش سن و امید به زندگی که به دلیل بهبود بهداشت است شاهد افزایش رقم ابتلا به سرطان هستیم و این امر می‌طلبد تا در تدوین استراتژی‌های لازم برای مقابله با این گونه بیماری‌ها از هم اکنون برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.

توجه بیشتر به مبحث پیشگیری در حوزه سرطان

رئیس انجمن سرطان ایران افزود: یکی از مباحث مهم در تدوین برنامه‌ریزی برای مباحث سرطان مسئله پیشگیری است و باید در این زمینه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و ابتلا افراد جدید که در نهایت منجر به مرگ و میر نیز می‌شود عوامل خطرساز سرطان‌زا را در نظر داشته باشیم.

عوارض سیگار قابل پیشگیری، توارث غیرقابل پیشگیری

فضل‌علی‌زاده بیان داشت:‌ عوامل خطرساز عواملی هستند که نقش آنها در ایجاد سرطان شناخته شده است. بعضی از این عوامل از جمله سیگار قابل جلوگیری هستند و بعضی از آنها آنچنان که انتظار می‌رود مانند توارث قابل پیشگیری نیست.

منسجم کردن رژیم‌های غذایی مناسب

وی تصریح کرد: برای پیشگیری در حوزه سرطان نکته قابل توجه این است که یک برنامه منسجم برای همگان در نظر گرفته شود و از آن تبعیت نیز شود تا مباحثی چون رعایت رژیم غذایی و اجتناب از عوامل سرطان‌زا و بهره‌گیری از دارو و درمان قبل از شرایط پیش‌سرطانی لحاظ شود.

بیشترین عامل مرگ سرطان عادت‌های غلط انسانی

فضل‌علی‌زاده گفت: بیشتر سرطان‌ها و مرگ و میر ناشی از آن به دلیل نوع رفتار و عادت‌های انسانی از جمله استعمال دخانیات، عدم فعالیت بدنی و فقدان رعایت تغذیه مناسب است و در این زمینه داشتن وزن مناسب و برنامه غذایی با چربی متعادل بسیار مهم است.

افزایش مصرف سبزیجات، محدودیت مصرف گوشت

وی همچنین به توصیه‌هایی از جمله استفاده از سبزی کامل به همراه محدود کردن گوشت قرمز اشاره کرد و افزود: این عوامل مباحث مهمی هستند که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان باید به آن توجه داشت.

ورزش موثر در کاهش ابتلا به سرطان

فضل‌علی‌زاده با بیان اینکه انجام فعالیت بدنی و داشتن وزن مناسب و تمرینات ورزشی کمک موثری در کاهش ابتلا به سرطان می‌کنند گفت: ‌با انتخاب یک شیوه زندگی سالم در جهت پیشگیری سرطان می‌توان گام‌های موثری برداشت.

افراد لاغر باشند، تأکید بر 30 دقیقه ورزش روزانه

رئیس انجمن سرطان ایران در ادامه توصیه‌های پیشگیری از بیماری‌های سرطان تصریح کرد: افراد تا حد امکان باید لاغر باشند ولی وزن‌شان بیش از حد و زیر وزن طبیعی کاهش نیابد،‌ روزانه 30 دقیقه و با تقسیم کردن 15 دقیقه‌ای فعالیت بدنی سودمندی داشته باشند البته فعالیت بدنی فقط راه رفتن در محیط کار و خانه نیست بلکه باید به صورت عادت ورزشی درآید.

پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های قندی و پرانرژی چربی ساز

فضل‌علی‌زاده با اشاره به پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های قندی، مواد پرانرژی که باعث چربی می‌شود افزود: افراد باید از سبزی، میوه و حبوبات نظیر لوبیا بیشتر استفاده کنند و حتی‌الامکان از سبزی و میوه‌ها با رنگ‌های متفاوت از جمله اسفناج، ذغال‌لخته، سیر و پیاز سفید استفاده کنند.

فواید آنتی اکسیدان در سبزی و میوه‌ها

وی ادامه داد: سبزی و میوه‌ها به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان باید بیشتر  مصرف شود و در هر دو جنس مونث و مذکر مصرف گوشت قرمز باید کاهش یابد.

مصرف روزانه نمک کمتر از 2 گرم

فضعلی‌زاده بیان داشت: افراد باید بیشتر از گوشت مرغ، غذاهای دریایی و حبوبات استفاده کنند و از غذاهای فراوری شده با سدیم که به آن نمک می‌زنند تا بیشتر ماندگاری پیدا کند نیز اجتناب کرده و روزانه نیز نمک مصرفی خود را به 2.4 گرم یعنی حداقل مصرف نمک و جایگزینی ادویه اقدام کنند.

التهاب معده بر اثر نامنظمی در تغذیه

رئیس انجمن سرطان ایران با اشاره به نامرتب بودن مصرف غذا در ساعات نامنظم در برخی افراد که باعث مشکلات عدیده‌ای می‌شود، افزود: در صورت تغذیه نامنظم شیره معده باعث التهاب معده شده و املاح و نیازهای بدن نیز تامین نخواهد شد.

مصرف غذاهایی گیاهی جایگزین گوشت قرمز

فضل‌علی‌زاده خاطرنشان کرد: افراد برای پیشگیری از ابتلا به سرطان باید از غذاهای گیاهی استفاده کنند و مصرف گوشت قرمز را محدود کنند تا بتوانند با رعایت این نکات از ابتلا به سرطان به دور مانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha