چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 41842
سلامت نیوز : محققان دانشگاه آكسفورد دریافته اند، برخی باكتری ها نظیر «پنوموكوك» با تغییر شكل ظاهری باعث فریب سیستم ایمنی و فرار از واكسن می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عملكرد واكسن تعلیم دادن سیستم ایمنی برای حمله عفونت های منحصر به فرد در بدن است؛ به طور مثال عملكرد واكسن كزاز ساختن آنتی بادی در بدن برای هدف قرار دان سم است.

به گفته دكتر روری باودن، یكی از محققان دانشگاه آكسفورد، بسیاری از واكسن ها عملكرد درستی دارند، چرا كه باكتری یا ویروس تغییر شكل نیافته را هدف قرار می دهند، اما تغییر شكل ظاهری باكتری «پنوموكوك» (pneumococcus) باعث كاهش اثربخشی واكسن در طولانی مدت می شود.

عفونت با باكتری پنوموكوك باعث بروز مننژیت و ذات الریه می شود و سالانه ۸۰۰ هزار كودك زیر پنج سال در اثر عفونت‌های پنوموكوكی جان خود را از دست می دهند.

باكتری پنوموكوك دارای ۹۰ گونه متفاوت است كه این تنوع، كار شناسایی آنها را برای سیستم ایمنی دشوار می كند و باید برای هركدام واكسن جداگانه‌ای استفاده شود.

در سال ۲۰۰۰ میلادی در آمریكا طرح واكسیناسیون بر ضد هفت نوع شایع این باكتری آغاز شد كه باعث كاهش ۷۶ درصدی موارد ابتلا به مننژیت و ذات الریه شد.

در بررسی های اخیر محققان دریافتند برخی باكتری های پنوموكوك با تغییر پوشش بیرونی خود، سیستم ایمنی را فریب داده و از واكسن فرار می كنند و برای این كار از بخش هایی از DNA باكتری‌های مرده استفاده می كنند.

در بررسی ژن های باكتری محققان توانستند پنج مورد تغییر پوشش بیرونی باكتری پنوموكوك را شناسایی كنند. یك نژاد از این باكتری موسوم به P۱ طی چند سال اخیر با همین روش به یكی از انواع شایع در آمریكا تبدیل شده است.

دور جدید واكسیناسیون در آمریكا با در نظر گرفتن رویه جدید تغییر شكل باكتری پنوموكوك، ۱۳ گونه باكتری را هدف قرار داده است. محققان پیش بینی می كنند بدن بتواند خود را با این راهبرد تطبیق داده و با انواع مختلف باكتری مقابله كند.

به گفته پروفسور «دریك كراك» از دانشگاه آكسفورد، راهبرد اتخاذ شده برای انجام واكسیناسیون انواع شایع باكتری پنوموكوك تا حدود زیادی در مهار آن موثر بوده است، اما این شیوه در دراز مدت جوابگو نخواهد بود و باكتری با تغییر شكل ظاهری سیستم ایمنی را فریب می دهد و باید راهبرد موثرتری در نظر گرفت.

نتایج این تحقیق در مجله Nature Genetics‌ منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha