سلامت نیوز : این كار به ارائه امكانات جالبی به پزشكان خواهد پرداخت. آنها خواهند توانست از یك تكه پوست بیمار به ساخت سلولهای عصبی مشابه سلوهای موجود در مغز انسان پرداخته و از آنها برای بررسی اسرار عصبی شرایط بیمار استفاده كنند.

دانشمندان دانشگاه ادینبورگ كه در حوزه شبیه‌سازی پیشتاز محسوب می‌شوند، طی یك دستاورد علمی پیشرفته و مهم در مسیر درمانهای بهتر بیماری‌های روانی و عصبی، موفق به شبیه‌سازی بافت مغزی مبتلایان بیماری‌های روانی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا دانشمندان مركز طب احیای دانشگاه ادینبورگ كه 16 سال پیش موفق به تولید گوسفند «دالی»، اولین گوسفند شبیه‌سازی شده جهان ‌شده بودند، اكنون در مجموعه‌ای از آزمایشات قابل توجه، موفق به ساخت بافت مغزی بیماران مبتلا به اسكیزوفرنی، افسردگی دو قطبی و دیگر بیماری‌های روانی شده‌اند.

این كار به ارائه امكانات جالبی به پزشكان خواهد پرداخت. آنها خواهند توانست از یك تكه پوست بیمار به ساخت سلولهای عصبی مشابه سلوهای موجود در مغز انسان پرداخته و از آنها برای بررسی اسرار عصبی شرایط بیمار استفاده كنند.

این محققان با استفاده از نمونه‌ پوست به ساخت سلولهای بنیادی پرداخته و سپس آنها را به شكل سلولهای مغز پرورش می‌دهند.

دانشمندان در حال حاضر بر روی طیفی از شرایط عصبی مانند ام‌اس، پاركینسون و بیماری نورون حركتی تمركز دارند. علاوه بر آن، كارهایی بر روی بیماری‌های اسكیزوفرنی و افسردگی دو قطبی در حال انجام است كه پروژه آخر توسط پروفسور «اندرو مكینتاش» از بیمارستان سلطنتی ادرینبورگ رهبری می‌شود.

به گفته مكینتاش، دانشمندان به ساخت گونه‌های مختلف سلولهای مغزی از نمونه‌های پوست بیماران اسكیزوفرنی و افسردگی دوقطبی پرداخته و سپس تاثیر داروهای استاندارد روانی مانند لیتیون را بر روی آنها بررسی خواهند كرد. در این حالت آنها خواهند توانست داروهای جدید را به آسانی بر روی این نمونه‌ها در آزمایشگاه به آزمایش گذاشته و تاثیرات آنها را بر روی سلولهای مغزی مشاهده كنند.

پیشتر، دانشمندان تنها پس از كالبدشكافی، قادر به بررسی بافت مغزی مبتلایان به بیماری‌های روانی بودند كه با مشكلاتی همچون فوت بیمار بر اثر مرگ مغزی مواجه بود.

فناوری مورد استفاده در این كار، یك شعبه جدید و مستقیم از علم مورد استفاده در تولید گوسفند دالی «استو دالی» است كه نشان داد سلولهای بزرگسال در حیوانات بسیار منعطف‌تر از آنچه تا آن زمان تصور می‌شد، هستند.

این دانش، راه را برای این تحقیقات هموار كرده و به دانشمندان اجازه داد تا سلول‌های بزرگسال را به سلول‌های بنیادی تبدیل كرده و سپس به انواع دیگر سلولها تغییر دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha