سلامت نیوز: افرادی که از بیماری‌های قلبی عروقی یا چربی‌ خون بالا رنج می‌‌برند، پیتزا را برای همیشه از لیست خوراکی‌هایشان حذف کنند.
یوسف نقیایی کارشناس تغذیه اظهار داشت: همیشه در خرید فرآورده‌های گوشتی به تاریخ تولید و انقضا، علامت استاندارد و پروانه بهداشتی محصول دقت کنید و از مراکز معتبر خریداری کنید.
نقیایی با بیان این که روی هم رفته مصرف فست فودها توصیه نمی‌شود، فزود: افراد دقت کنند پوشش محصولات و به ویژه سوسیس، پاره یا چروکیده نباشد و همچنین در هنگام طبخ یا خوردن سوسیس و کالباس، به قوام، رنگ و بوی آن دقت کنند و لزج بودن آن نشانه خوبی نیست.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: کالباس یا ژامبون را به اندازه‌ی مصرف یک یا دو وعده بخرید، زیرا نباید به مدت طولانی آن را نگه ‌داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان فست فود مناسب تهیه کرد، اظهارداشت: استفاده‌ از گوشت‌ مرغ ‌و انواع‌ گوشت‌ سفید به‌ جای سوسیس‌ و كالباس‌ به‌ همراه‌ انواع‌ سبزیجات‌ در تهیه‌‌ی این‌ غذا نه‌ تنها ممانعتی در مصرف‌ پیتزا ایجاد نمی‌‌كند، بلكه‌ یک‌ غذای اصلی و كامل‌ را برای همه‌ی‌ گروه‌های سنی به خصوص کودکان فراهم‌ می سازد كه‌ از مزه ی‌ بی همتایی نیز برخوردار است. بهتر است گوشت سفید را از پیش کبابی یا آب پز کنید.

این کارشناس با بیان این مطلب که پیتزا را با ترکیبات گوناگون تهیه کنید، خاطرنشان کرد: پیتزای سبزیجاتی که از مخلوط بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، هویج، آویشن، رزماری، پیاز، پودر سیر، قارچ، سویا، نخود فرنگی، ذرت و زیتون تهیه شود و خمیر نازک و پنیر کمی داشته باشد، مغذی و مفید است. به خصوص اگر این پیتزا با سالاد اسفناج یا سالاد فصل (سالادهایی که از انواع سبزیجات تازه به اضافه آب لیمو یا آب نارنج تازه درست شده اند) و نوشیدنی مفیدی مثل شربت آب لیمو یا خاک شیر سرو شود، حتی برای افرادی که از بیماری‌های قلبی عروقی یا چربی‌ خون بالا رنج می‌‌برند و پیتزا برای همیشه از لیست خوراکی‌های آن‌ها حذف شده، چرا که وعده ی غذایی مناسبی نخواهد بود.
وی ضمن اشاره به پیتزاهای دریایی گفت: این نوع پیتزا هم از انواع پیتزا هستند که متخصصان به آن بیشتر روی خوش نشان می‌‌دهند. این نوع پیتزا را با افزودن ماهی و میگو به ترکیبات اولیه طبخ می‌کنند.

نقیایی با تاکید بر این مطلب که چاشنی‌های مورد استفاده خود را بازبینی کنید، افزود: استفاده حداقل از سس مایونز و جایگزین کردن آن با زیتون، آویشن و سس گوجه ‌فرنگی خانگی که از حرارت دادن گوجه ی تازه رنده شده و کمی سیر به دست آمده، نیز به عنوان چاشنی، ارزش غذایی پیتزا را بالا می‌برد.
 منبع :جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha