وزیر بهداشت از فرسوده بودن 85 درصد تخت‌های بیمارستانی تهران خبر داد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت از فرسوده بودن 85 درصد تخت‌های بیمارستانی تهران خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرضیه وحیددستجردی صبح امروز در مراسم افتتاحیه فعالیت تیم واکنش سریع نیروهای تخصصی بسیج جامع پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (توسن) و رونمایی از تخت‌های ICU در بیمارستان امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال بنا بر این داریم تا هزار تخت ICU را در کشور اضافه کنیم.

وی افزود: امروز افتتاح 400 تخت ICU را داشتیم و تا پایان سال 400 تخت دیگر را نیز اضافه خواهیم کرد، به هر حال تعداد تخت‌های ویژه به علت بیماران و بر اساس نیاز بیماران به این نوع تخت‌ها تعریف می‌شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: هر چه تعداد بیماران تصادفی و بیماران حاد که نیاز به تخت‌های ویژه و تخت‌های ICU کمتر ‌شود به نظر ما با تجهیز این هزار تخت ICU بیمارستانی یک مقدار زیادی از نیازها و کمبودهایی که در حال حاضر داریم تا 90 درصد مرتفع می‌شود.

مرضیه دستجردی اضافه کرد: منتها بایستی میزان آمار تصادفات را کم کنیم. الان حدود 72 هزار تخت بیمارستانی در حال طراحی داریم که 35 هزار عدد از آن در حال ساخت است.

وزیر بهداشت افزود: برای 8 بیمارستان که در بافت‌های فرسوده قرار دارند و قدمت بالای 50 و 70 سال دارند، ساختمان جدید ساخته می‌شود.

مرضیه دستجردی ادامه داد: خوشبختانه ردیف بودجه‌ای برای این بیمارستان‌ها قرار گرفته شده است و با توجه به این قضیه امیدواریم هر چه زودتر ساخت و ساز این بیمارستان‌ها آغاز شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر ساخت و سازهایی که در بیمارستان امام خمینی (ره) وجود دارد، گفت: این ساخت و سازها مربوط به حمایت‌های خیرین است زیرا خیرین در این ساخت و سازهای جدید نیز نقش بسیار مهمی دارند ولی واقعا در تهران 85 درصد تخت‌های بیمارستانی فرسوده هستند و این کار خوب امسال باید تداوم پیدا کند تا بتوانیم هر چه زودتر این تخت‌ها ساخته شود.

مرضیه دستجردی بیان داشت: در این زمینه 40 اتوبوس آمبولانسی به ناوگان آمبولانس‌های کشور اضافه کرده‌ایم و در اختیار دانشگاه‌ها و استان‌ها قرار گرفته است و 60 اتوبوس آمبولانسی نیز در مدت یک الی دو ماه آینده در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت که این مسئله کمک بسیار بزرگی به اورژانس‌های کشورمان خواهد کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: خوشبختانه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به زودی به صورت رسمی در کل شهرهای کشور آغاز خواهیم کرد و در همین ایام دهه فجر انشاالله این کار خواهد شد.

وی افزود: برنامه‌مان این است که این طرح را به صورت کشوری انجام دهیم، دیروز بنده در استان کرمان بودم، کرمان از جمعیت نزدیک به 3 میلیون نفری خود حدود یک میلیون و  700 هزار نفر هم اکنون زیر پوشش پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار دارند.

مرضیه دستجردی گفت: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع الان در 3 استان در شهرها به صورت پایلوت آغاز شده است ولی در بقیه استان‌ها، در روستاها اجرا شده است.

وی اظهار داشت: برای مثال در کرمان 60 درصد جمعیت آن تحت پوشش پزشک خانواده قرار دارد و آن 40 درصد مابقی نیز حتما در این برنامه جدید باید وارد برنامه پزشک خانواده شود و بسیاری از استان‌های کشور و 21 دانشگاه علوم پزشکی اعلام آمادگی کردند که در صورت اجرای برنامه کشوری این طرح در همین ایام دهه فجر برای پوشش شهری پزشک خانواده را آغاز کنند.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر هزینه‌های خدمات پزشک خانواده نیز گفت: با توجه به نسخه (2-0) این مسئله کاملا مشخص شده تا در سطح یک که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و خدمات سرپایی را دریافت می‌کند به هیچ وجه هزینه‌ای را از جیب پرداخت نکرده و فرانشیز پرداخت نمی‌کند حتی فرانشیز دارو را نیز پرداخت نمی‌کند.

مرضیه دستجردی تصریح کرد: یعنی کل خدمات در سطح یک برای بیماران وقتی وارد این مسیر شوند رایگان خواهد بود که بسیار خدمت بزرگی است هم در جهت اینکه هزینه‌هایی از جیب مردم کاهش پیدا کند و هم اینکه به اهداف برنامه برسیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه امید به زندگی در قبل و بعد از انقلاب به چه صورت بوده است، افزود: حدود 35 سال پیش امید به زندگی ایرانیان در حدود 52 تا 54 سال بود و  الان امید به زندگی در مردان 71 سال و در زنان 73 سال و متوسط آن 74 سال است.

مرضیه دستجردی بیان داشت: با این آمار شما ملاحظه می‌کنید که حدود 20 سال امید به زندگی در کشور افزایش پیدا کرده است و این جزء شاخص‌های بسیار ارتقاء یافته و خوب است و امیدوار هستیم با برنامه‌های پیشگیری که داریم از جمله پزشک خانواده و نظام ارجاع که بر محور سلامت محور است و همچنین با نگاه اساسی پیشگیری و تغییر شیوه زندگی بتوانیم انشاء‌الله شاخص امید به زندگی سالم را باز هم افزایش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha