انجام تمرینات قدرتی باعث افزایش رشد استخوان‌ها در کودکان و نوجوانان شده و از مصدومیت آنان در سایر ورزش‌ها و فعالیت‌ها پیشگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،یاسر صابری در تحقیقات خود كه در پنجمین کنگره پزشکی ورزشی ارائه شد درباره تاثیر تمرینات قدرتی در کودکان و نوجوانان، گفت: میلیون‌ها کودک و نوجوان در سراسر جهان در قالب نظام آموزشی و غیرآموزشی ورزش می کنند با این وجود آمارهای جدید حاکی از شیوع بالای بیماری‌های جسمانی و روانی مثل چاقی، فشار خون، افزایش چربی خون و افسردگی است.

وی با اشاره به این که ورزش منظم و آمادگی جسمانی برای دستیابی به زندگی مطلوب لازم است، ادامه داد: فواید و خطرات احتمالی ناشی از تمرینات قدرتی در کودکان و نوجوانان در دهه گذشته مورد توجه محققان و پزشکان و مربیان قرار گرفته و به طور کلی تمرینات قدرتی برای این گروه مورد قبول واقع شده است چرا که باعث افزایش قدرت و رشد استخوان شده و از مصدومیت در سایر ورزش‌ها و فعالیت‌ها پیشگیری می کند.

صابری در این کنگره با اعلام این مطلب که برنامه تمرین قدرتی باید با توجه به تفاوت‌های جسمانی، میزان تحمل تمرین و اطمینان از بی خطر بودن آن طراحی شود تا آسیب دیدگی به حداقل رسیده و فواید تمرین افزایش یابد، اضافه کرد: تمرینات قدرتی علاوه بر افزایش قدرت باعث بهبود عملکرد ورزشی، بهبود آسیب و سلامتی می‌شود.

وی ادامه داد: منابع علمی دنیا اعلام کرده‌اند که باید برنامه تمرین قدرتی برای کودکان و نوجوانان بی خطر باشد، قدرت را افزایش دهد، به آمادگی حرکتی و عملکردی کمک کند، سلامتی روانی را بهبود و تندرستی عمومی را افزایش دهد.

صابری ادامه داد: بر طبق مطالعات انجام گرفته، بیشترین آسیب در تمرینات قدرتی، کشیدگی عضلانی است همچنین آسیب دیدگی صفحات رشد در کودکانی که تمرینات وزنه برداری داشتند نیز تایید شده است که در بیشتر موارد آسیب به علت حرکت نامناسب، سنگینی زیاد وزنه و عدم هدایت از طرف افراد متخصص بوده است. بنابراین انجام آزمون پزشکی قبل از شروع برنامه تمرینات قدرتی الزامی بوده و افراد متخصص و با تجربه باید در جلسات تمرین حضور یابند.

وی در پایان تاکید کرد: جلسات تمرین نیز باید شامل، 10 تا 15 دقیقه گرم کردن و حرکات کششی باشد و افزایش مقاومت در طول تمرینات، مستلزم اجرای 8 تا 15 حرکت صحیح است لذا کودکان و نوجوانان باید در مورد تکنیک دقیق و صحیح آموزش لازم را ببینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha