شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 41983

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه پزشکی گراز کشور اتریش در می گویند نور خورشید با افزایش سطح ویتامین D در بدن می تواند توان تولید مثل را در زنان و مردان تقویت کند.

سلامت نیوز : پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه پزشکی گراز کشور اتریش در می گویند نور خورشید با افزایش سطح ویتامین D در بدن می تواند توان تولید مثل را در زنان و مردان تقویت کند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پزشکان بدون مرز ، ویتامین دی یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که در بسیاری از مواد غذایی مانند ماهی، تخم‌ مرغ، شیر غنی‌شده و روغن کبد ماهی یافت می‌شود.
اشکال شیمیایی متعددی از ویتامین دی وجود دارد. دو شکل این ویتامین در انسان‌ها نقش دارند: اگوکلسیفرول (ویتامین دی ۲) و کوله‌کلسیفرول (ویتامین دی‌۳). ویتامین دی ۲ در گیاهان ساخته می‌شود.
ویتامین دی ۳ در پوست انسان هنگام قرار گیری در معرض پرتوهای ماورای بنفش B نور خورشید ساخته می‌شود. مواد غذایی را ممکن است با ویتامین دی ۲ یا دی ۳ غنی کنند.
این ویتامین نقش اصلی در متعادل کردن هورمون های جنسی در زنان و نیز بهبود شمار اسپرم ها (سلول های جنسی مردانه) در مردها ایفا می کند.
این متخصصان در مطالعات جدید دریافتند ویتامین D در زنان میزان هورمون های جنسی پروژسترون و استروژن را به ترتیب ۱۳ و ۲۱ درصد افزایش می دهد و دوره های عادت ماهانه در تنظیم و احتمال بارور شدن را بیشتر می کند.
این مقاله که در مجله اروپایی “اندوکرینولوژی” منتشر شده  عنوان می کند که در مردان نیز این ویتامین تاثیر اساسی در رشد سالم هسته هر یک از اسپرم ها دارد.
این یافته ها تایید می کند که برخی از زوج ها برای بچه دار شدن نیازی به پرداختن هزینه های هنگفت درمانی ندارند بلکه کافی است با قرار گرفتن به میزان ضروری در معرض نور خورشید این ویتامین را به بدن خود برسانند.
بلزم به ذکر است ویتامین D همچنین برای درمان بیماری‌های دیگری از پیشگیری از سرطان گرفته تا فشار خون بالا به کار رفته است، اما شواهد قطعی در مورد تاثیربخشی آن در این موارد وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha