شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 41992
سلامت نیوز : اگر برگ چای فرآوری نشود به شکل‌‌ همان برگ سبز و به اسم چای سبز در دسترس ما قرار دارد. مسلماً نوع استفاده و خاصیت‌های آن با چای‌های دیگر فرق می‌کند. در مقابل اگر این چای برداشت شده و مرحله تخمیری روی آن انجام شده و در جای مرطوب قرار داده شود؛ ترکیباتی در آن شکل می‌گیرد که در اثر آن تخمیر به شکل چای سیاه بیشتر مورد استفاده افراد جامعه ما است، در می‌آید.

دکتر غلامرضا امین استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با سینا نیوز بر اهمیت استفاده از چای‌ها اشاره کرد و گفت: «تغییر رنگ چای نشان از تغییر حالات موادی در آن‌ها است. چون با تغییر ترکیبات در برگ چای، خواص دارویی و غذایی آن‌ها نیز متفاوت می‌شود.»
وی ادامه داد: «بحث‌هایی که در مورد خواص چای سبز عنوان می‌شود، به اثرات آنتی اکسیدان آن بر می‌گردد که این اثرات روی درمان انواع بیماری‌ها به خصوص سرطان‌ها نقش‌آفرین است. چای سبز اگر به عنوان یک نوشیدنی و به طور مداوم مصرف شود می‌تواند به عنوان یک درمان به بیماران مختلف تجویز و از پیشرفت آن جلوگیری کند. در حال حاضر چای به عنوان یک مکمل در بین مردم جوامع مختلف استفاده می‌شود.»
امین به خاصیت‌های انواع چای که در حال حاضر در بین مردم به آن توجه می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: «انواع چای‌ و مخصوصاً چای سبز به عنوان یک آرامبخش در بین مردم جا افتاده است که علاوه بر این خاصیت می‌توان به ادرار آور بودن آن‌ها اشاره کرد. این ویژگی باعث تصفیه و فعالیت کلیه و مجاری ادراری می‌شود. چای سبز حتی برای استقامت دندان‌ها نیز می‌تواند مفید باشد.»
وی در ادامه گفت: «مصرف چای سبز برای افرادی که دارای فشار خون و چربی پایین نیستند و از سلامت کامل بهره می‌برند تنها سه استکان در طول شبانه روز توصیه می‌گردد. در مقابل انواع چای‌ها، گل گاوزبان دارای طبع گرمتر است. اثرات جانبی ناشی از مصرف چای در گل گاوزبان بسیار کمتر است. ولی مصرف بیش از حد آن باعث افزایش فشار خون شده و برای بیماران قلبی و دارای فشار خون بالا مضر است. گل گاوزبان از سوی پزشکان بیشتر به عنوان معرق و آرامبخش تجویز می‌شود.»
وی افزود: «استفاده از چای‌های مختلف بیشتر به ذائقه افراد جامعه بر می‌گردد. در شرق آسیا ذائقه مردم آن بیشتر به سمت چای سبز است؛ به طوری که اگر اسم چای سیاه را نیاوری به خودی خود چای سبز برای پذیرایی از افراد داده می‌شود؛ ولی در غرب آسیا و بخش عظیمی از اروپا تمایل به مصرف چای سیاه دارند.»
استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران مصرف چای در کشورمان را غیربهداشتی دانست و گفت: «در کشور ما چای‌های وارداتی اکثراً به صورت فله‌ای وارد بازار می‌شود که اغلب آن‌ها به صورت قاچاق است. گیاهان متفاوتی از جمله شمشاد را می‌توان به راحتی جایگزین چای سبز کرد چون تشخیص آن با چشم سخت است. کنترل روی چای‌های وارداتی باید از سوی مسئولین بیشتر شود تا از پروانه ساخت بهره‌مند باشند.»
وی گفت: «نکته مهمی که در مصرف انواع چای باید به آن دقت کرد و خصوصاً در صورت استفاده از چای‌های فله‌ای با کمی آب سرد شسته شود تا آلودگی‌های آن کاهش یابد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha