عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مسئول سیاست‌گذاری انجمن سرطان همزمان با هفته مبارزه با سرطان، افزایش آمار سرطان در ایران را وحشتناک دانست و مهم‌ترین معضل را شایع‌شدن نمونه‌های خطرناک از انواع سرطان خواند.

سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مسئول سیاست‌گذاری انجمن سرطان همزمان با هفته مبارزه با سرطان، افزایش آمار سرطان در ایران را وحشتناک دانست و مهم‌ترین معضل را شایع‌شدن نمونه‌های خطرناک از انواع سرطان خواند.

دکتر پیام آزاد در گفتگو با سینا نیوز در خصوص پیشرفت‌های انجمن سرطان سرطان گفت: با وجود اینکه برنامه جامع کنترل سرطان در ایران وجود نداشت و سال‌های گذشته غفلت و کم‌کاری در این حوزه بسیار زیاد بوده است اما با وزارت‌ بهداشت و سایر سازمان‌ها نسبت به سرطان تعاملات خوبی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آمار سرطان در کشور به طور وحشتناک افزایش یافته و این امر باعث شده است توجه تمام ارگان‌های مربوط به این حوزه افزایش یابد.

دکتر آزاد گفت: سعی کردیم تیم خوبی از جوانان تحصیل کرده داشته باشیم تا با استفاده از آنان یک برنامه جامع برای کنترل سرطان تدوین کنیم که پیش‌نویس این برنامه‌ها تهیه شده است. اولویت تدوین این دستورالعمل سرطان در ایران انجام شده است. در این زمینه آمار سرطان را با کمک اداره سرطان وزارت بهداشت محاسبه کردیم که نسبت به آمارهای گذشته دقیق‌تر بوده است.

وی در خصوص آمارهای جدید مبتلایان به سرطان در کشور گفت: سالانه در ایران ۸۰ تا ۹۰ هزار مبتلای جدید به سرطان داریم که از این تعداد ۳۰ هزار مورد مرگ و میر گزارش می‌شود و این مسئله باعث شده است سرطان سومین علت مرگ و میر در کشور بعد از بیماری قلبی و عروقی و تصادفات را به خود اختصاص بدهد. به طور کلی باید گفت که سرطان در ایران نسبت به منطقه و جهان روند رو به رشدی داشته است.

مسئول سیاست‌گذاری انجمن سرطان افزود: تاسف بار‌تر از همه بالا‌تر رفتن آمار‌ها در زمینه شیوع سرطان‌های بدخیم در کشور است که این نوع از سرطان‌ها تا آخرین مرحله هم فرد را متوجه بیماری نمی‌کند مثل سرطان‌های گوارش به خصوص سرطان معده که از بقیه سرطانها در کشور شایع‌تر است.

این متخصص سرطان ضمن اشاره به عوامل موثر در بالا‌ رفتن آمار سرطان در ایران گفت: در کشور ما متاسفانه مردم با ظواهر زندگی مدرن پیش رفته‌اند اما عمق زندگیشان مدرن نشده است یعنی ظاهر زندگی مدرن مثل استفاده از فست فود، غذاهای آماده، موبایل و رایانه دیده می‌شود اما استفاده از آن‌ها مطابق استانداردهای دنیا نیست.

مسئول سیاست‌گذاری انجمن سرطان گفت: سرطان بیشتر بیماری آدم‌های مسن است و زمان طولانی می‌خواهد که عوامل خطر مربوط به سرطان را کشف کنیم. برای کنترل این عوامل قریب به ۲۰ سال زمان لازم است و تا بیاییم پیشگیری را انجام دهیم موارد جدید از سرطان به وجود می‌آید که این مسئله از بین بردن کامل سرطان را غیر ممکن کرده است و تنها راه مقابله با آن الگوی صحیح زندگی است.

وی در پایان با رد کم‌کاری وزارت بهداشت در خصوص سرطان گفت: وزارت بهداشت تا به حال تعامل خوبی با ما داشته است و برای هفته آینده که هفته سرطان است برنامه‌های خوبی دارد اما علت آنکه رسانه‌ای نشده است این بوده که امسال خود انجمن سرطان با رسانه‌ها تماس داشته است نه وزارت‌خانه و یا هر ارگان دیگری و به طور کلی تمام برنامه‌ها در انجمن سرطان برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha