سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اعلام اینکه 8/54 درصد هزینه درمان را مردم می پردازند گفت: این رقم در عربستان 5، در اروپا 10 تا 12، در ترکیه 30 و در مالزی 40 درصد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر مرضیه وحید دستجردی روز شنبه در نشست مشترک اعضای شورای عالی سازمان نظام پزشکی با وزیر و معاونان وزارت بهداشت، اظهار داشت: در منطقه تنها کشور پاکستان است که با 80 درصد بالاتر از ایران قرار دارد. ضمن اینکه بیمه های تکمیلی 7 درصد، بیمه های دیگر 5/18 و دولت نیز 20 درصد هزینه درمان را می پردازند.

وی رشد سرانه کل هزینه های سلامت را 5/2 درصد اعلام کرد و افزود: از سال 81 تا 87 این رشد 68 درصد بوده است ولی با توجه به رشد تورم در کشور این رشد تاثیر چندانی بر سلامت نداشته است.

دستجردی گفت: روند بودجه و اعتبارات وزارت بهداشت از سال 81 تا 90 رشد چندانی نداشته است در حالی که روند این رشد در سطح دولت چشمگیر بوده است.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده در کشورها در خصوص ارتباط رشد اقتصادی کشورها با سلامت نیز گفت: این مطالعات نشان می دهد رشد سلامت در 9 کشور صنعتی دنیا با توجه به رشد سلامت 40 درصد افزایش یافته است. این رقم رشد در 53 کشور دیگر 11 درصد و در کشورهای متوسط نیز توجه به سلامت موجب رشد 5/0 درصدی اقتصادی شده است. همچنین بانک جهانی از سلامت به عنوان یک سرمایه در کشورها نام برده است.

وزیر بهداشت، لزوم تغییر دیدگاهها از بیمار محوری به سلامت محوری را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: توجه به سطح بندی خدمات بستری در کشور که تکالیف برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور است، واقعی دیدن بازار سلامت، کاهش هزینه ها از جیب مردم، تامین مالی نظام سلامت، اهداف راهبردی استقرار بیمه سلامت و اصلاح نظام پرداخت، یکپارچه سازی منابع سلامت و شفاف سازی این منابع، تشکیل شورای عالی بیمه سلامت ایرانیان و اختصاص 10 درصد هدفمندی یارانه ها به نظام سلامت و پوشش عدالت گستر سلامت از مواردی است که توجه به آنها به روند برطرف ساختن مشکلات نظام سلامت کشور کمک شایانی می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha