سلامت نیوز: یافته‌های تحقیقات دندانپزشكی در كشور نشان می‌دهد كه بیش از 60درصد از ایرانیان حداقل یك دندان پوسیده یا ناهنجار در دهان خود دارند و از این میان تعداد دندان‌های پوسیده در گروه سنی شش تا 12 سال نسبت به سایر گروه‌های سنی بالاتر است. بی‌توجهی به بیماری‌های دهان و دندان در شرایطی در میان افراد جامعه جدی‌تر از قبل شده كه متخصصان از افزایش قابل توجه بیماری‌های دهان و دندان خبر می‌دهند. بیماری‌هایی كه علاوه بر سلامت دهان و دندان بر سایر بخش‌های بدن نیز تاثیرات منفی‌ای دارند و در برخی از موارد نیز به تسریع ابتلا به بیماری‌های كلیوی كمك می‌كنند.

 از سوی دیگر، غفلت از پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان به شكلی در میان افراد جامعه مرسوم شده كه عنوان می‌شود نیمی از عوامل نگهدارنده سلامت دندان به مراقبت شخصی افراد مربوط می‌شود و مردم می‌توانند با مراقبت و توجه به بهداشت دهان و دندان خود از 50درصد بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری كنند. در همین رابطه دكتر مهرداد فتحیان دندانپزشك و متخصص ارتودنسی و ناهنجاری‌های دهان و دندان از آمریكا با اشاره به بیماری‌های رایج دهان و دندان می‌گوید: علاوه بر دندان‌های پوسیده و نابهنجار در میان بسیاری از افراد جامعه، طبق بررسی‌های انجام شده؛ فقط هشت‌درصد از 18ساله‌ها و یك‌درصد از 35 تا 44ساله‌ها، لثه‌های سالمی دارند و بیش از 48‌درصد از 35 تا 44 ساله‌ها دارای بیماری متوسط تا پیشرفته لثه هستند. او می‌گوید: تنوع تعداد بیماری‌های دهان و دندان به شكلی است كه 30‌درصد از مردم دارای جرم دندان هستند و این مساله به دلایل مختلف از جمله عدم مراقبت از دندان‌ها، رعایت نكردن بهداشت فردی، تغذیه‌ و مراجعه نكردن به دندانپزشك ایجاد می‌شود.

افزایش ابتلا به دندان‌های نابهنجار

در كنار بیماری‌هایی همچون پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه، ابتلا به دندان‌های نابهنجار نیز رو به افزایش است كه اغلب روابط بین دندان‌ها، استخوان نگه‌دارنده آنها و فك‌ها در حالت ایده‌آلی وجود ندارد و مشكلاتی را ایجاد می‌كند كه به آنها ناهنجاری‌های روابط دندانی – فكی یا به طور مختصر، اشكالات «بایت» می‌گویند. بایت به‌طور اصلی به معنای جویدن، گاز گرفتن و برهم آمدن دندان‌هاست كه چنین مشكلاتی علاوه بر مخدوش كردن ظاهر دندان‌ها، موجب ناراحتی فك، سایش دندان‌ها و سردرد می‌شوند و عواملی همچون كشیدن زود‌هنگام دندان‌ها و عادات بد دهانی مانند مكیدن انگشتان، جویدن ناخن، پیپ، مداد و دیگر اجسام سخت و شكننده و دلایل ارثی باعث بروز چنین مشكلاتی می‌شود. بر این اساس، دكتر فتحیان با اشاره به اینكه درمان قطعی این بیماری ارتودنسی است كه به درمان دندان‌ها و فك‌ها نسبت به قاعده جمجمه می‌پردازد، می‌گوید: درمان این ناهنجاری‌ها می‌تواند به صورت مجزا یا همزمان باشد و در درمان ارتودنسی دندان‌ها به مكان و نقطه‌ای حركت داده می‌شود كه از لحاظ زیبایی بهترین حالت است. او با بیان اینكه نگرش منفی‌ای در جامعه در رابطه با سن ارتودنسی وجود دارد، می‌گوید: از نظر پزشكی ارتودنسی سن خاصی ندارد. بچه‌ای كه با كام شكری به دنیا آمده در همان ابتدا تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرد و به دلیل برخی سندرم‌ها مانند سندرم كروزن ارتودنسی در زمان زود وارد عمل شود كه معمولا با جراحی همراه است و این درمان برای افراد بسیار مسن هم می‌تواند جوابگو باشد.

ارتودنسی در ایران برخلاف سایر كشورها برای درمان بیماری‌هاست
فتحیان با بیان اینكه در ایران، ارتودنسی صرفا برای درمان ناهنجاری‌های فكی و دندانی مورد استفاده است كه در سایر كشور‌ها بیشتر جنبه زیبایی دارد، می‌گوید: البته ممكن است این وضعیت هم‌اكنون در ایران نیز تا حدودی به وجود آمده باشد اما در سایر كشور‌ها بیشتر است. اصولا در ارتودنسی تلاش می‌شود كه در ابتدا شخص را زیباتر كنیم و بر اساس زیبایی صورت، فكین و دندان‌ها را با آن هماهنگ درمان می‌كنیم. او می‌افزاید: ارتودنسی به شكلی در كشور به سوی زیبایی دهان و دندان حركت می‌كند كه روش‌های جدیدی هم به این درمان افزوده شده است. یكی از آنها ارتودنسی نامریی است كه در واقع طلق‌های شیشه‌ای هستند كه با توجه به ناهنجاری‌های دندانی تعداد آنها فرق دارد. این طلق‌ها تا دو سال پیش تنها برای برخی درمان‌های ویژه قابل استفاده بود اما سال گذشته بسیاری از این مشكلات مرتفع شد. این متخصص دهان و دندان ادامه می‌دهد: البته هنوز هم درمان همه ناهنجاری‌ها با این وسیله مقدور نیست. این طلق‌های بیرنگ روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و به زحمت می‌توان آنها را دید. بیمار هم هر دو هفته این طلق‌ها را تعویض می‌كند و ارتودنتیست طلق جدیدی را با توجه به وضعیت دندان‌های بیمار وارد دهان بیمار می‌كند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha