سلامت نیوز: برگزار کنندگان همایش تخصصی و کارشناسی "عوامل اجتماعی موثر بر سـلامت"، با صدور بیانیه ای اعلام کردند: ما انتظار داریم قوانین موجود در ارتباط با سلامت به صورت کامل از سوی دولت به اجرا درآید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سازمان نظام پزشکی ایران در راستای وظایف قانونی و انسانی خود به عنوان حافظ سلامت جامعه با بهره‌گیری از نظریات فرهیختگان جامعه "همایش تخصصی و کارشناسی عوامل اجتماعی مؤثر بر سـلامت" را با حضور صاحب‌ نظران جامعه پزشکی، نمایندگان مجلس، رؤسای سازمانهای نظام پزشکی کشور، مدیران ارشد و کارشناسان وزارت بهداشت، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار کرد.

به دلیل تأثیر عوامل عدیده اجتماعی در امر سلامت، میزان برخورداری از موهبت سلامت و در نتیجه شاخصهای سلامت در مناطق مختلف کشور اختلاف فاحشی دارد. عدم جدیت دستگاههای ذیربط و عملکرد ناهماهنگ و ناکافی آنان در انجام وظایف قانونی در خصوص پیشگیری و درمان، روند رو به تزاید نابرابری در این بخش را تشدید نموده و منجر به بدتر شدن وضعیت کنونی می‌شود.

با اتکا به سیاستهای کلی نظام، قانون برنامه پنجم توسعه و فرمایشات مقام معظم رهبری و نشست تخصصی با حضور اندیشمندان و صاحب نظران و اعضای همایش، نتایج نظرات در دوازده بند به عنوان بیانیه نهایی این اجلاس اعلام می‌گردد.

1- سلامت یک موضوع ملی بوده  و ارتقاء آن نیز در گرو عزم ملی است.

2- در راستای تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در بررسی عوامل مؤثر بر سلامت نباید از نقش اخلاق و ایمان دینی غافل شد، تبیین ادبیات "سلامت معنوی" شامل تعاریف، مفاهیم و کاربردی کردن آنها در جامعه متناسب با دین اسلام صورت پذیرد.

3- لازم است به موضوع سلامت و آثار سوء تصمیمات مختلف اقتصادی و اجتماعی بر سلامت مردم به صورت جدی اندیشیده شود.

4- انتظار می‌رود سطح آگاهیهای عمومی پیرامون مسائل سلامت ارتقا یابد به نحوی که اولاً مردم حق و حقوق خود را شناخته و مطالبات قانونی خود را یاد بگیرند و با توجه به اهمیت سرمایه‌های اجتماعی، مردم همگام با مسئولین در رفع مشکلات سلامت مشارکت داشته و تلاش و همکاری نمایند.

5- آموزش مبانی سلامت به عنوان اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین حرکت در راه حصول به هدف "سلامت برای همه" مد نظر قرار گرفته و در جهت همگانی سازی "سوادسلامت" آموزش مداوم سلامت در برنامه درسی دانش‌آموزان گنجانده شود.

6- ما انتظار داریم قوانین موجود در ارتباط با سلامت به صورت کامل از سوی دولت به اجرا درآید.

7- اعضا عمیقاً اعتقاد دارند مسئولین ذیربط باید با سنجش دائمی شاخص‌های سلامت با اقداماتی که سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازند برخورد قانونی نمایند.

8- برنامه‌ریزی و طراحی در ارتباط با صنعت اقتصاد با رعایت اصول علمی سلامت و در نظر گرفتن تمام مسائل زیست محیطی صورت گیرد.

9- برای توسعه و حمایت سازمانهای غیر دولتی، در بخش سلامت برنامه‌ریزی شود چرا که جامعه‌نگری و نگرش سیستمی جهت رسیدن به سلامت مطلوب امری اجتناب‌ناپذیر بوده و توجه به نظر مردم و سازمان‌های غیر دولتی در فرایند تصمیم‌‌سازی و برنامه‌ریزی و اجرا را انکار ناپذیر می‌سازد.

10- مسائل‌ اجتماعی‌، به‌ ویژه‌ فقر، بیکاری‌، و اعتیاد بسیار بر سلامت تأثیر گذاراست و لازمست دولت تمامی همت خود را برای کاهش مشکلات این بخش صرف نماید.

11- با توجه به روند رو به رشد مسائل و آسیبهای اجتماعی در کشور لزوم سیاست‌گذاری اجتماعی هدفمند و پایدار در این زمینه را یادآور می‌شویم.

12- نهادینه‌ سازی سلامت از طریق ایجاد ساختار در مدیریتها با محوریت قرار دادن موضوع سلامت در تمامی سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha