سلامت نیوز: عفونت های ویروسی از زمان کودکی، عوامل محیطی و آلایندها زمینه ساز بیماری ام. اس هستند.

دکتر فرامرز امیری ، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با سینا نیوز به دلایل ایجاد بیماری ام. اس اشاره کرد و گفت:« اینکه چه عللی سبب بر انگیختگی سیستم ایمنی علیه عضوی از بدن می شود علل بسیار متفاوتی را به عنوان عامل مورد اتهام قرار می دهد که از مهمترین علل آن عفونت های ویروسی از زمان کودکی و فعال شدن سیستم ایمنی به واسطه عفونت های ویروسی است .»

ارتباط کمبود ویتامین D3 با افزایش شیوع بیماری ام. اس
وی ادامه داد: «از علل دیگر شیوع بیماری ام.اس فاکتورهای محیطی، میزان تابش نور خورشید و از همه مهمتر میزان ویتامین D3 در بدن است و به نظر می رسد کاهش سطح این ویتامین در برخی از مناطق با افزایش شیوع بیماری ام. اس رابطه دارد.»

بیماری ام. اس در برخی از نواحی شیوع بیشتری دارد
متخصص مغزو اعصاب همچنین به دیگر عوامل ایجاد بیماری ام. اس اشاره کرد و گفت: «از فاکتورهای دیگر موقعیت جفرافیایی و محل سکونت فرد است بدین صورت که بیماری ام. اس معمولا در مناطق قطبی و یا نواحی استوایی حداقل دیده شده و نواحی معتدل و حد فصل استوا و قطب با شیوع بیشتری دیده می شود همچنین بیماری ام.اس در کشورهای غربی و اروپایی به مراتب بیشتر از کشورهای شرقی و آسیایی دیده می شود.»

آلاینده‌ها زمینه ساز بیماری ام. اس
وی خاطر نشان کرد: «زندگی شهری، فشارها و استرس های روحی در کنار تغذیه نامناسب ، عدم فعالیت و تماس با آلاینده های محیطی می تواند به عنوان علل زمینه ساز این بیماری مطرح باشند.»

دکتر امیری به علائم شایع این بیماری اشاره کرد و گفت:« علائم شایع به صورت اختلات بینایی( افت دید یک چشم) ، ضعف اندام های فوقانی و تهتانی در یک طرف بدن ، خواب رفتگی و گز گز دست و پاها ، دوبینی ،اختلال تعادل و سرگیجه است.»

وی در خصوص درمان های رایج این بیماری اظهار کرد:«امروزه درمان های رایج برای کنترل ام. اس به دو گروه درمان های علامتی و درمان های اصلی تقسیم می شوند.درمان های علامتی درمان هایی هستند که علائم و شکایات بیمار را کاهش داده و با رفع این علائم سبب بهبود در زندگی شخصی و اجتماعی می شود که در این درمان از دارو نیز استفاده می شود.»

متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: «درمان اصلی به نحوی است که با کنترل سیستم ایمنی، از واکنش این سیستم ایمنی بر غلاف میلین می کاهند و اصطلاحا سبب تغییر کارکرد سیستم ایمنی و تاثیر سوء آن در غلاف میلین می شوند.»

کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری ام. اس

وی با اشاره به کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری ام. اس گفت: «طی سالیان اخیر علاوه بر روش های فوق افق های تازه ای در درمان بیماری ام. اس گشوده شده که مهمترین آن کاربرد سلول های بنیادی در درمان این بیماران بوده است .البته بیمارانی که جهت مصرف سلول های بنیادی معرفی و توصیه می شوند، بیمارانی هستند که از درمان های رایج این بیماری نفعی نمی برند و یا حداقل نفع را برده اند.»

فرامرز امیری تاکید کرد:« به نظر می رسد در حال حاضر بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در صورت ابتلا و کنترل بیماری حفظ رژیم غذایی سالم ، مصرف روغن با ترانس پایین ، مصرف فرآورده های دریایی ،سبزیجات و در کنار آن فعالیت فیزیکی مناسب و نیز پرهیز از بی خوابی ، استرس و خستگی مفرط است.»

وی با اشاره به اینکه می توان پیش بینی کرد که درمان این بیماری دقیق تر و با سرعت بیشتری انجام شود یادآور شد:«شدت بیماری ام. اس، میزان ناتوانی ناشی از آن و عواقب ناشی از این بیماری علی رغم تصور غلطی که در جامعه وجود دارد و ترس و واهمه ای که در اطرافیان است از بسیاری از بیماری هایی که سیستم عصبی مرکزی را درگیر می کند ، همچون سکته ها، عفونت های مغزی و تومورهای مغزی کمتر است .»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha