سلامت نیوز: محققان دریافته اند تركیب شیمیایی كه به عنوان نگه دارنده در برخی لوازم آرایشی- بهداشتی مانند اسپری های ضد عرق و خوش بو كننده استفاده می شود ،خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

به گزارش هلث نیوز، پارابن ها تركیب شیمیایی هستند كه در محصولات بهداشتی - آرایشی مانند مرطوب كننده ها، آرایشی ها، فوم اصلاح، لوسیون های برنزه كننده و خمیر دندان وجود دارد.

این تركیبات همچنین در بسیاری از خوش بو كننده های زیربغل، گوشت فرآوری شده ، كیك و شیرینی و برخی از تنقلات به كار می روند.

پژوهش های انجام شده بر روی این تركیبات از سال 1998 تا كنون، نگرانی ها را در مورد نقش بالقوه این مواد شیمیایی در بروز سرطان سینه افزایش داده است.

پارابن ها ساختارهای شبه استروژنی دارند.استروژن نیز نقش مهمی را در بروز و رشد سرطان سینه ایفا می كند.

پژوهشگران دانشگاه ریدینگ انگلیس در مطالعه ای بافت سینه 40 زن را كه از 2005 تا 2008 برای درمان سرطان سینه تحت ماستكتومی قرار داشتند ، بررسی كردند.

آنها از هر بافت، چهار نمونه تهیه كردند. دانشمندان دریافتند 99 درصد نمونه ها حاوی دستكم یك تركیب پارابن و 60 درصد حاوی پنج تركیب پارابن بودند.

محققان دریافتند زنانی كه از اسپری های خوش بوكننده استفاده نمی كردند نیزمیزان قابل توجهی پارابن در بافت سینه خود داشتنند این امر حاكی از آن بود كه این تركیبات شیمیایی از منبع دیگری نیز می تواند وارد بافت سینه شود.

پارابن ها از پركاربردترین دسته های مواد نگه دارنده هستند.

نگه دارنده ها (Preservatives) به موادی اطلاق می شوند كه به منظور محافظت از آلودگی میكروبی یك محصول غذایی یا دارویی در دوره نگه داری محصول و در هنگام مصرف، در فرمول آن محصول استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha