مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاكید بر ضرورت وجود مواد قندی در رژیم غذایی دانش آموزان در ایام امتحان گفت: ‌انرژی مورد نیاز سلولهای مغزی از مواد قندی موجود در برنامه غذایی روزانه تامین می‌شود.

دكتر سید مرتضی صفوی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینكه برای تامین قند مورد نیاز، ‌دانش آموزان باید به فواصل متوالی مواد قندی دریافت كنند، اظهار داشت: چنانچه قند مورد نیاز سلولهای مغزی در حین فراگیری دروس تامین نشود میزان یادگیری و ماندگاری مطالب در حافظه كاهش می‌یابد.

وی در ادامه توضیح داد: دانش آموزان بایستی به جای سه از پنج وعده غذایی در شبانه روز استفاده كنند (سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده) تا میزان سطح خونی قندشان حفظ شود.


مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بر ضرورت حفظ و تامین میزان مناسب فسفر در رژیم غذایی دانش آموزان تاكید كرد و افزود: مغزها به علت فسفرزیاد میان وعده مناسبی برای دانش آموزان در ایام امتحان هستند زیرا امروزه به خوبی ثابت شده كه فسفر بر روی كاركرد مغز، تمركز و ایجاد حواس و ادارك مطلوب موثر است.

وی گوشت، بقولات،‌ مغزها ، لبنیات و غلات را حاوی میزان مناسب فسفر عنوان كرد و یادآور شد: این مواد بیش از میوه و سبزیجات دارای فسفر هستند.

صفوی در ادامه گفت: ‌گوشت مرغ و به طور عام گوشت سفید، عدس، لوبیا، بادام،‌ گوشت چرخ كرده گاو، شیر سویا و كره بادام زمینی منابع خوبی از فسفر محسوب می‌شوند.

به گفته وی، وجود شیر، گوشت و تخم مرغ به علت دارا بودن پروتئین و فسفر در برنامه غذایی دانش آموزان الزامی است.

مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینكه جگر گاو، ماست، تخم آفتاب گردان، غلات با سبوس كامل، ماهی، شیر، پنیر، ماكارونی، بادام، جو دو سر، میگو و لوبیا منابع غنی از فسفر هستند، گفت: مصرف این مواد هم در ایام امتحان خالی از فایده نیست.

وی افزود: در مراحل بعدی نیز می‌توان نخود، شكلات، كاهو، گل كلم و پرتقال را به عنوان منابعی از ماده معدنی فسفر به رژیم غذایی روزانه افزود.


صفوی با تاكید بر اینكه در شبهای امتحان باید از مصرف غذاهای نفاخ و سنگین پرهیز كرد ادامه داد: نوشیدن آب میوه‌های تازه سرشار از ویتامین ث هم در جذب آهن و پیشگیری از بروز كم خونی تاثیرگذار است.

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: امروزه در دنیا تاثیر كم خونی در كاهش قدرت یادگیری ثابت شده است.

وی با اشاره به میان وعده مختصر و مغذی دانش آموزان ادامه داد: میان وعده در عین حالی كه نباید اشتهای آنان را برای مصرف ناهار و شام كاهش دهد باید مانع از افت قند خون حین مطالعه شود.

صفوی با توصیه به دانش آموزان مبنی بر نوشیدن یك لیوان شیر قبل از خواب شبانه در ادامه گفت: از آنجایی كه ذخیره كبدی گلیكوژن در كودكان سنین مدرسه 4 تا 6 ساعت است بنابراین این دانش آموزان برای تامین قند خون و حفظ فعالیت سیستم عصبی و عملكرد مغزی باید ضمن صرف سه وعده اصلی غذا دو میان وعده را نیز فراموش نكنند.

وی وجود ویتامین‌های گروه A,B,C,E را برای رشد بافتی ضروری برشمرد و افزود: بنابراین نیاز به مصرف میوه وسبزیجات در سنین كودكی (دانش آموزان دبستانی) چند برابر می‌شود.

صفوی در خاتمه مصرف غذاهای نفاخ را در شبهای قبل از امتحان عاملی برای ایجاد مشكلات گوارشی و نقصان در تمركز عنوان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha