سلامت نیوز: مسمویت‌های ناشی از استنشاق منواکسید کربن هر ساله جان بسیاری از افراد جامعه را می‌گیرد. متاسفانه امسال نسبت به چند سال اخیر شاهد رشد این موضوع در سطح جامعه بوده‌ایم.
شاهین شادنیا متخصص سم‌شناسی و رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان لقمان در گفتگو با سینا نیوز مقصر اصلی این موضوع را عدم آموزش و پیشگیری دانست و گفت: «در سال‌های گذشته شهرداری تهران متولی برنامه‌هایی با عنوان پیشگیری از مرگ‌های خاموش شد. در این جلسات افرادی از ارگان‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت و درمان، آتش‌نشانی، انجمن‌های علمی مختلف از جمله انجمن سم‌شناسی و طیف‌هایی از شهرسازی و اصناف مربوطه حضور داشتند تا با یک سلسله اقدامات برنامه‌ریزی شده موارد مسمومیت ناشی از منواکسید کربن در سطح جامعه کاهش پیدا کند.»

وی ادامه داد: «در زمینه تولید دستگاه‌ها و سنسورهای گرمایشی تا ساخت فضای ساختمانی استاندارد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در سال گذشته تبلیغات متعددی مانند تیزرهای تلویزیونی و مصاحبه‌های مختلف انجام شد، که با هماهنگی‌های صورت گرفته از صدا و سیما و جراید شاهد این تبلیغات بودیم. اما امسال به نظر می‌آید این تبلیغات سیر نزولی داشته و نسبت به سال پیش کمتر شده است. این موضوع می‌تواند عاملی بر افزایش تلفات در سال جاری بر اثر استنشاق منواکسید کربن و مسمویت ناشی از وسایل گرمایشی باشد.»

شادنیا ادامه داد: «این جلسات در سال گذشته هر یک تا دو ماه در مراکز شهرداری تهران برگزار شد. همچنین از ابتدای پاییز شاهد اجرای برنامه‌های تنظیم شده از سوی مسئولین مرتبط بودیم. کارهایی که به صورت تصویری و نوشتاری ارائه شد تنها تلنگری بود به افراد جامعه تا مطلع شوند خطری در کمین، آن‌ها را تهدید می‌کند. مردم با گذشت زمان و فاصله بین زمستان سال پیش و امسال مطالب مورد بحث را کم کم به فراموشی می‌سپراند. برای یادآوری آن خطرات باید تبلیغات تکرار و به روز شوند.»

وی با اشاره به اینکه نباید به دنبال مقصر گشت و باید تمام عومل دخیل روی این موضوع را کار‌شناسی کرد، افزود: «نباید تنها سرمای شدید هوا را مقصر بدانیم یا دستگاه‌های گرمایشی که تغییری در آن‌ها ایجاد نشده را مسبب افزایش تلفات و مسمومیت ناشی از منواکسید کربن بدانیم. چیزی که مخاطره آمیز است فراموشی مردم است که خطرات در کمینشان را به فراموشی می‌سپراند و وظیفه ما و تمام ارگان‌های مربوط اطلاع رسانی به بهترین شکل است.»

وی اطلاع رسانی را بهترین راه مبارزه با مسمویت‌های ناشی از وسایل گرمایشی دانست و افزود: «تمام افراد جامعه در زمینه اطلاع رسانی باید همکاری کنند. رسانه‌ها با تبلیغات و مصاحبه‌های گوناگون در این‌باره، صدا و سیما با ساخت تیزرهای گوناگون از جمله انمیشین‌های جدید و کاربردی می‌تواند جذب مخاطب کرده و آموزش‌ها و پیشگیری‌های لازم را گوشزد کند.»

وی با اشاره به استاندارد سازی وسایل گرمایشی در کشورهای در حال پیشرفت، گفت: «در کشورهایی که توانسته‌اند تا حد زیادی این تلفات را کاهش دهند به بحث آموزش به طور جد پرداخته شده است. موضوع این نیست که آن‌ها تلفاتی ناشی از گازگرفتگی ندارند بلکه کاهش تلفات از طریق آموزش و استاندارسازی را پیگیری کرده‌اند.»

بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان لقمان درباره بخاری‌های بدون دودکشی که چند سالی است وارد کشور شده است گفت: «این بخاری‌ها ممکن است استاندارد باشد ولی موضوع
اینجاست که باید ببینیم این بخاری‌ها برای چه مکانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید بتوان در فضاهای کارگاهی که جریان هوا در آن وجود دارد به عنوان یک وسیله گرمایشی از آن استفاده کرد. برخی از این بخاری‌ها بعد از کمبود اکسیژن هوا به طور اتومات خاموش می‌شوند ولی نکته مهم این‌جاست که از بخاری تنها منواکسید کربن خارج نمی‌شود که فقط نگران آن باشیم بلکه غیر از آن گازهای سمی دیگر نیز خارج می‌شود. این بخاری‌ها در فضای محدود مسکونی به هیچ وجه کاربرد ندارد و بسیار خطرناک است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha