شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 42049
سلامت نیوز: تحقیقات نشان مى دهد با داشتن یک تغذیه مناسب مى توان به خواب راحتى دست پیدا کرد. افرادى که براثر استرس یا دیگر مشکلات روحى و عصبى یا بیمارى نمى توانند خواب راحتى داشته باشند با داشتن یک رژیم غذایى مناسب مى توانند تا اندازه اى این آشفتگى را بهبود ببخشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز ،  آمارها نشان مى دهد بعضى از حوادث که در محیط کار، خانه یا هنگام رانندگى روى مى دهد به علت کم خوابى و خستگى بوده است.انسانها به طور متوسط یک سوم از عمر خود را در خواب به سر مى برند و با این کار که در هر روز به صورت مکرر انجام مى گیرد به سلولهاى مغزى خود استراحت داده و باعث آرامش مغز که فرماندهى بدن را به عهده دارد، مى شوند.

افرادى که به دلایل مختلف کم خواب یا بى خواب مى شوند دچار تحریک پذیرى مى شوند. این دسته از افراد به سرعت عصبى شده و نمى توانند به سرعت گذشته و به همان دقت به انجام امور خود بپردازند.

پژوهشگران می گویند آنچه شما می خورید و می نوشید روی توانایی به خواب رفتن و یا داشتن خواب راحت و کافی تاثیر قابل ملاحظه ای دارد.

بسیاری از غذاها می توانند شما را خواب آلوده کنند در حالی که بسیاری دیگر باعث می شوند برای خوابیدن با مشکل مواجه شوید.

انجمن ملی خواب در آمریکا نمونه هایی از مواد غذایی و نوشیدنی ها را معرفی کرده که می توانند روی خواب شما تاثیر بگذارند. برای مثال غذاهای حاوی کربوهیدرات از آنجا که دارای نوعی اسیدآمینه موسوم به تریپتوفان هستند پس از رسیدن این اسید آمینه به مغز، خواب را افزایش داده و مغز را به خوابیدن ترغیب می کنند.

تریپتوفان در بسیاری از مواد غذایی غنی از پروتئین یافت می شود. بنابراین تهیه یک میان وعده قبل از خواب که حاوی ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات باشد می تواند شما را به خوابیدن ترغیب کند. از جمله این خوردنی ها می توان به شیر، غلات، پنیر، کراکر، نان تست و کره و بادام زمینی اشاره کرد.

همچنین خوردن یک وعده غذایی سنگین و زیاد به ویژه اگر مقدار زیادی کربوهیدرات داشته باشد موجب افزایش خواب آلودگی می شود. از سوی دیگر نوشیدن آشامیدنی های حاوی کافئین در ساعات پایانی روز و قبل از خواب موجب کاهش خواب آلودگی می شود و خوابیدن را دشوار می سازد.

نوشابه های انرژی زا نیز به طور موقت سطح انرژی بدن را افزایش می دهند اما اغلب پس از مدتی کوتاه در نهایت منجر به خواب آلودگی می شوند.

الکل نیز خواب را آشفته کرده و مانع از وارد شدن مغز به مرحله خواب عمیق می شود که از مراحل مهم خواب برای استراحت و بازسازی مغز و بدن و تخلیه استرس ها و تنش ها است.

به یاد داشته باشید که خواب کافی اهمیت زیادى در حفظ سلامتی شما دارد . خواب باعث مى شود تا افراد از هیجانات روزانه دور بمانند و به این وسیله به شادابى و سرزندگى برسند.

آزمایشات نشان مى دهد کسانیکه چند شبانه روز نخوابیده اند قدرت کنترل و قضاوت خود را از دست داده اند البته تنها با یک شب بیدارى یا نخوابیدن اسلامت شما به طور جدی به خطر نمی افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha