سلامت نیوز : معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: هیچ موردی از ابتلای انسانی آنفلوانزای پرندگان در کشور نداریم در کشور ما مسئله فعلی ادامه موج آنفلوانزای فصلی در کشور است که هنوز جریان دارد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس محمود نبوی، در پاسخ به این پرسش که آیا موردی از آنفلوانزای پرندگان در کشور طی سال گذشته داشته‌ایم یا نه توضیح داد: هیچ مورد انسانی از ابتلا به بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشور نداشته‌ایم اما در مورد ابتلا به این بیماری در بین پرندگان باید سازمان دامپزشکی اظهار نظر کند.

 وی گفت: علت کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشور این است که کشور ما مانند بسیاری از کشورهای دنیا هر گونه ابتلای حیوانی به این بیماری و مشاهده موارد مشکوک در بین پرندگان به سرعت معدوم می‌شوند.

نبوی افزود: کشورهایی مانند مصر، ویتنام و اندونزی که معدوم سازی موارد مشکوک در بین پرندگان را انجام ندادند، ابتلای انسانی داشتند ولی در کشور ما چون عام پرندگان سالم هستند، ابتلای انسانی هم نداشته‌ایم.

 معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهاشت گفت: البته امکان بیماری زایی و انتقال این بیماری از حیوان به انسان ضعیف است و در مجموع نسبت به آ‌نفلوانزای فصلی میزان انتشار و شیوع آن کمتر است به طوری که طی ۲۰ سال گذشته از زمان شناسایی این بیماری تاکنون فقط ۵۰۰ نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 نبوی افزود: البته اپیدمی و شیوع بیماری آنفلوانزای فصلی در کشور ما شامل دو ویروس H1N1 یا همان آنفلوانزای خوکی و H2N3 هنوز در جریان است اما هنوز آنفلونزای فصلی نوع B را به صورت اپیدمی در سال جاری نداشته‌ایم که ممکن است در مدت زمان باقیمانده تا پایان سال مشاهده شود.

 معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: شیوع و اپیدمی آنفلوانزای فصلی در کشور در حدود ۵ درصد جمعیت است به همین علت هنوز به افراد در معرض خطر شامل سالمندان، بیماران خاص، افراد مبتلا به بیماریهای آسم، قلبی- عروقی، برونشیت و بیماریهای ریوی و دیابت توصیه می‌کنیم واکسن آنفلوانزای فصلی را از داروخانه ها دریافت کنند و تزریق کنند تا در برابر این بیماری ایمنی پیدا کنند به خصوص اینکه این بیماری در افراد پر خطر میزان مرگ و میر بیشتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha