سلامت نیوز : روانپزشكان آمریكایی تاكید كردند ژن‌های مرتبط با بیماری‌های روانی نظیر شیزوفرنی (جنون جوانی) و اختلال شخصیتی اوتیسم تحت تاثیر عوامل محیط زیستی هستند و در مواقع حساس محیط زیستی تنظیمات این ژن‌ها تغییر می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان روانپزشكی در انستیتو ملی سلامت آمریكا خاطرنشان كردند یك مكانیسم تنظیمی كه ژن‌ها را فعال و غیرفعال می‌كند و در یك منطقه اجرایی در مغز واقع است از جمله مكانیسم‌های فوق العاده حساس نسبت به فاكتورهای محیط زیستی است.

به گزارش روزنامه نیویورك تایمز، این مكانیسم موسوم به «دی ان آ متیلیشن» یك فرآیند بیوشیمیایی است كه برای رشد طبیعی ارگانیسم‌های فوقانی بدن بسیار حائز اهمیت است. همچنان كه فرآیند متیلیشن افزایش می‌یابد بیان ژنی پس از تولد نیز كندتر می‌شود.

به گفته متخصصان؛ این مكانیسم دستورالعمل‌های شیمیایی را صادر می‌كند كه به ژن‌ها می‌گویند چه نوع پروتئین‌هایی را بسازند، چه بافتی را تولید كنند و یا این كه چه عملكردی را فعال نمایند.

نتایج آزمایشات اخیر كه در مجله آمریكایی «ژنتیك انسانی» به چاپ رسیده تایید می‌كند فرآیند متیلیشن كه تنظیم كننده این ژنها است به طور خاص نسبت به تاثیرات محیط زیست بویژه در سالهای نخست زندگی حساس است و به همین دلیل عوامل محیطی می‌توانند تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی سلامت روانی افراد در سالهای آتی زندگی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha