در کنگره جهانی استروک که در امریکا در شهر نیواورلندز از ایالت لویزیانا هفته گذشته برگزار گردید ضرورت نیاز به تجدید نظر در معیارهای قبلی درمانهای پیشگیرانه تعویض خون در بیماران آسیایی مبتلا به بیماری سلولهای خونی داسی شکل مورد تایید و تاکید قرار گرفته است .

ضرورت تغییر نگرش در درمان پیشگیرانه سکته مغزی در بیماران  ایرانی مبتلا به کم خونی داسی شکل
سلامت نیوز: در کنگره جهانی استروک که در امریکا در شهر نیواورلندز از ایالت لویزیانا هفته گذشته برگزار گردید ضرورت نیاز به تجدید نظر در معیارهای قبلی درمانهای پیشگیرانه تعویض خون در بیماران آسیایی مبتلا به بیماری سلولهای خونی داسی شکل مورد تایید و تاکید قرار گرفته است .

دکتر رضا باورصاد شهری پور با اعلام این مطلب به خبرنگار سلامت نیوز گفت:«کم خونی  داسی شکل یک بیماری شایع ﮋنتیکی است که به علت اختلال ارثی در اثر موتاسیون ﮋن هموگلوبین در٢والد ایجاد می شود. حدود5% از مردم جهان ژنهای مسئول هموگلوبینوپاتی ها را حمل می کنند.
در سراسر دنیا تعداد حاملان تالاسمی نسبت به کم خونی داسی شکل بیشتر هستند اما فرکانس بالای ژن داسی شکل در نواحی مشخص منجر به افزایش میزان  نوزادان مبتلا  به این بیماری می گردد.»

وی ادامه داد:« گلبولهای داسی شکل بسیار سخت و محکم هستند که باعث گیر افتادنشان درمویرگهای باریک و انسداد جریان خون در ارگان ها و نهایتا ایسکمی، و یا تخریب ارگانها (خصوصا در طحال) می شوند، همچنین در مغز می تواند سبب سکته مغزی گردد.»

این متخصص مغز واعصاب خاطرنشان کرد:«بیماری کم خونی داسی شکل بطور شایعی در مردم افریقایی و کشورهای مدیترانه(مثل یونان،ترکیه و ایتالیا)،شبه جزیره عرب،هند،مناطق هیسپانیک(امریکای جنوبی و مرکزی وقسمتهایی از جزایر کارائیب) دیده می شود. بچه های مبتلا به کم خونی داسی شکل دارای ریسک بالایی برای سکته مغزی پیشرونده هستند که ظاهرا بنظر می رسد این ریسک بدلیل خاصیت ژنتیکی یا هاپلوتایپ بیماری کم خونی داسی شکل باشد. »

وی تاکید کرد:«کودکان ایرانی دچار کم خونی داسی شکل - ریسک پایینتری (4 درصد)نسبت به سایر نژادها (ده درصد)دارند و علت آن میتواند تفاوتهای ژنتیکی باشد ولی همچنان نسبت به جمعیت نرمال کودکان  ریسک بروز سکته مغزی  در بیماران ایرانی بالا است.
 در مطالعه که در استان خوزستان و گروه نرولوژی دانشگاه جندی شاپور (از مناطق با شیوع بالای  این بیماری است) انجام گردیده- مشخص شده است در بیماران ایرانی  با این ویژگی ژنتیکی خاص میزان سرعت متوسط جریان خون ( معیاری شناخته شده برای پروتکل های پیشگیری  و درمانی در حوادث عروقی مغز ) در ایشان کاملا با نژاد امریکایی- آفریقایی که تاکنون تمام مطالعات دنیا بروی آنها انجام گردیده متفاوت بوده است.
بیماری کم خونی داسی شکل یک بیماری اتوزومال مغلوب و بوسیله موتاسیون درﮋن بتاگلوبین ایجاد می شود. این بیماری در آسیا بطور شایع در کشورهای  عرب نشین و هندوستان  دیده می شود. مطالعات عمومی ﮋنتیک آشکار کرد که وسعت شدت بالینی بیماری سیکل سل با زمینه ﮋنتیکی فرد مبتلا(هاپلوتایپ) ارتباط دارد.»
دکتر باورصاد ادامه داد:« تقریبا10% بیماران امریکایی- افریقایی یک سکته مغزی بالینی قبل از سن 20 سالگی دارند و در 22 درصد موارد سکته های  بدون علامت - كه درMRI نشان داده می شود- دارند. آمار سکته در کودکان به طور کلی کمتر از یک درصد است
در سیکل سلی ها در امریکا ۱۰ درصد است ودر فرم خاص کشور ما میتواند  بین 2 تا 4 درصد باشد ( متاسفانه آمار دقیقی از این عارضه در بیماران ایرانی به ثبت نرسیده است).»

وی تاکید کرد:«آنچه  در این بیماران اهمیت دارد انجام تعویض خون های مکرر و مدام و برنامه ریزی شده می باشد که  در کشورهای  پیشرفته  دنیا طبق  علایم و شواهد عصبی و یا در بسیاری موارد بر طبق یافته های سونوگرافی عروق مغزی  این بیماران  انجام می گیرد و و ریسک بروز سکته مغزی را در این بیماران تا ۹۲ درصد کاهش میدهد ولی این حد در کشور ما تعریف نشده و ما براساس تعریف حد بیماران آمریکایی با بیمارانمان برخورد می کنیم یعنی هنوز آستانه ای تعریف شده و بر اساس ژنتیک بیمارانمان - برای شروع تعویض خون  نداریم.»

دکتر باورصاد  افزود:«در کشور ما به دلیل نبود آمار دقیق از بررسی های قبلی عروقی مغزی انجام شده - همچنان از مطالعات غربی استفاده گردیده که همانطور که عنوان گردید این مطالعات در نژاد خاصی از این بیماران انجام گردیده است و مطالعه انجام گرفته در خوزستان نشان میدهد که استناد به پروتکل های پیشگیرانه تعویض خون بر اساس معیارهای اروپایی و غربی ( نژاد آمریکایی-آفریقایی)- ارزش پیشگیرانه از بروز سکته های مغزی در بیماران ایرانی با نژاد خاص عربی- آسیایی ندارد.»

این متخصص مغز و اعصاب در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز افزود:« این مطالعه نشان داد که بیماران ما به دلیل تفاوت  فاحش سرعت جریان خون مغزی که دارا هستند نیاز به بررسی کاملتر و تعیین آستانه  دقیق تری برای شناسایی مراحل ابتدایی درمانهای پیشگیرانه دارند. این مطالعه در هفته گذشته در کنگره جهانی استروک (ISC -2012)مطرح گردیده و ضرورت نیاز به تجدید نظر در معیارهای قبلی درمانهای پیشگیرانه تعویض خون در بیماران آسیایی مبتلا به سیکل سل مورد تایید و تاکید قرار گرفته است .»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha