عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اجرا نکردن طرح‌های بی‌خطرسازی در بیمارستان‌های کشور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی انتقاد کرد و گفت: این سهل‌انگاری بیمارستان‌ها تبعات و خطرات زیادی برای سلامت جامعه و اکوسیستم شهر به‌همراه دارد.

سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از اجرا نکردن طرح‌های بی‌خطرسازی در بیمارستان‌های کشور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی انتقاد کرد و گفت: این سهل‌انگاری بیمارستان‌ها، تبعات و خطرات زیادی برای سلامت جامعه و اکوسیستم شهر به‌همراه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حسین حسنی‌بافرانی ، با تأکید بر این که بر اساس قانون متولی حمل زباله‌های بیمارستانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی است، افزود: متأسفانه به‌علت کمبود اعتبار این وزارتخانه به‌طور کامل قادر به انجام وظایف نیست، از این‌رو شهرداری به وزارت بهداشت و درمان برای حمل زباله‌های بیمارستانی کمک می‌کند.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که پسماندهای بیمارستانی در دو دهه اخیر به یکی از موضوع‌های مورد بحث میان شهرداری و وزارت بهداشت و درمان تبدیل شده است، گفت: به‌علت نبود اعتبارات کافی و بنیه مالی مناسب وزارت بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها، متأسفانه چند سالی است که این وزارتخانه قادر به پرداخت عوارض حمل زباله‌های بیمارستانی به شهرداری نیست و شهرداری هم‌اکنون پول خود را طلب می‌کند.

وی با تأکید بر این که در تمام کشورها از زباله‌های بیمارستانی استفاده‌های فراوانی می‌شود، افزود: هم‌اکنون از زباله‌های بیمارستانی می‌توان گاز تولید و در صنایع از آن استفاده کرد.

حسنی‌بافرانی با اعلام این که متأسفانه هم‌اکنون زباله‌های بیمارستانی در بیشتر بیمارستان‌های کشور به جزء چند بیمارستان بزرگ پایتخت بی‌خطرسازی نمی‌شوند، تصریح کرد: این زباله عفونی که از اتاق‌های عمل جراحی جمع‌آوری می‌شود با زباله‌های عمومی ترکیب و به شهرداری داده می‌شود.

این نماینده مجلس هشتم، از اجرا نکردن طرح‌های بی‌خطرسازی در بیمارستان‌های کشور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی انتقاد کرد و گفت: این سهل‌انگاری بیمارستان‌ها تبعات و خطرات زیادی برای سلامت جامعه و اکوسیستم شهر به‌همراه دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که وزارت بهداشت و درمان برای تأمین اعتبارات خود با مشکل روبه‌رو است، یادآور شد: دولت باید برای حمایت از این وزارتخانه اعتبارات لازم را اختصاص دهد.

این در حالی است که همچنان وضعیت ساماندهی زباله‌های بیمارستانی بلاتکلیف است و این مسئله سلامت شهروندان تهرانی را به خطر انداخته، برابر قانون پسماند، وزارت بهداشت باید زباله‌های بیمارستانی را جمع‌آوری و امحا کند که این مسئله نیز به بهانه نبود بودجه و پول مدام به تأخیر می‌افتد و هنوز اقدامی اساسی در این زمینه انجام نشده است، سالانه حدود ۴۰۰ تن زباله بیمارستانی در کشور تولید می‌شود که به لحاظ عفونی بودن بسیاری از آن‌ها خطرات بسیار زیادی برای سلامت شهروندان پیش خواهد آورد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی شهرداری تهران، روزانه ۹۰ تن زباله بیمارستانی از سوی شهرداری دفن می‌شود که از این میزان ۵۰ درصد پردازش و وارد خط «کمپوست» می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha