دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 42183
سلامت نیوز: محققان استرالیایی آزمایشی ارایه كرده اند كه غربالگری سرطان سینه را با استفاده از تار مو امكان پذیر می كند. این آزمایش می تواند جایگزین معتبری برای ماموگرافی باشد.

به گزارش ساینس دیلی، شركت SBC Research ، هشتاد بیمار را مورد آزمایش قرار داده است . قصد آنها تایید این فرضیه بود كه زنان مبتلا به سرطان سینه میزان بسیار بیشتری فسفولیپید در جریان خونشان دارند و این میزان در موهای آنها قابل تشخیص است.

این شركت كه قصد تجاری سازی این آزمایش را دارد، اعلام كرد كه این آزمایش می تواند برای زنان در تمامی سنین به عنوان یك شیوه غربالگری اولیه مورد استفاده قرار گیرد.

این در حالی است كه شیوه ماموگرافی عمدتا برای زنان بالای ۵۰سال كاربرد دارد.

محققان دراین آزمایش ، شیوه خود را بر پایه این كشف قرار دادند كه موی زنان مبتلا به سرطان سینه ساختار سلولی متفاوتی نسبت به سایر زنان دارد.

آنها از فناوری سینكروترون اشعه ایكس برای تشخیص ۷۰ درصد زنانی كه سرطان سینه داشتند، استفاده كردند. در این آزمایش مشاهده شد حلقه ای در موهای زنان سرطانی وجود دارد كه در موهای افراد سالم نیست.

اما محققان اكنون راهكار دیگری را به كار گرفتند و براین باورند كه این راهكار آزمایش دقیق تری است.

آنها فردی را یافتند كه با وجود داشتن حلقه در موی خود مبتلا به سرطان سینه نبود.

دانش پژوهان دریافتند این فرد از روغن زیتون برای تغذیه موهای خود استفاده می كرده است و پس از آن كه این روغن را كنار گذاشته و حلقه ها نیز ناپدید شده اند.

از این رو دانشمندان دریافتند این حلقه موجود در موهای این افراد لیپیدی است.

فرضیه این بود كه تومور موجب افزایش لیپید در بیماران می شود و این لیپید به جریان خون وارد و در تار مو تلفیق می شود.

محققان به شواهدی دست یافته اند كه نشان می دهد محتوای لیپیدی در غشای سلول های سرطانی در مقایسه با بافت طبیعی افزایش می یابد.

غشای سلول ها از لیپید تشكیل شده اند و آنچه كه ظاهرا در سرطان سینه روی می دهد این است كه خاصیت سیالی این لیپیدها افزایش می یابد و دانشمندان فكر می كنند به این دلیل است كه سرطان قابلیت تهاجم دارد.

منبع: افکارنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha