متوسط سن مصرف‌كنندگان هورمون‌های بدنسازی ‌‌٦/٢٢ سال ا‌ست

سلامت نیوز : در حالی كه مدیركل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور نسبت به شیوع انواع جدید مواد اعتیادآور از جمله مواد محرك و داروهای بدنسازی (استروئیدهای آنابولیك) در باشگاه‌های بدنسازی كه بخشی از اعتیادهای نوظهور را تشكیل می‌دهند، هشدار داده بود، مدیرگروه درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور نیز تاكید كرد: مصرف این داروها، نوع جدیدی از اعتیاد را شكل داده است كه از نظر ویژگی‌های روانی، مشابه دیگر انواع اعتیاد است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر روشن پژوه  ، در مورد سوء مصرف داروهای بدنسازی گفت: مصرف این داروها نوع جدیدی از اعتیاد را شكل داده است كه از نظر ویژگی‌های روانی، مشابه دیگر انواع اعتیاد است.

وی با اشاره به فراگیر شدن میزان استفاده از داروهای بدنسازی در كشور اظهار كرد: درحال حاضر موج قهرمانی در جامعه به چشم می‌خورد كه در اثر تبلیغ الگوهای قهرمانی شكل گرفته و بدنبال آن تعداد باشگاه‌های ورزشی هم در حال افزایش است.

وی افزود: این در حالیست كه بستری برای آموزش صحیح و انجام فرآیندهای پیشگیرانه در این زمینه ایجاد نشده است و جوانی كه تحت تاثیر این مجموعه عوامل قرار می‌گیرد و آموزش‌های لازم را دریافت نمی‌كند، در برابر پیشنهادهای نامناسب در زمینه سوء مصرف "هورمون‌های بدنسازی" قرار گرفته و به سمت مصرف این مواد گرایش می‌یابد.

مصرف هورمون‌های بدنسازی باعث افزایش احتمال سكته قلبی و اختلال در دستگاه تناسلی می‌شود.

مدیرگروه درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور در ادامه با بیان اینكه این هورمون ها از جنس هورمون‌های جنسی مردانه هستند كه باعث رشد عضلات، حجیم و پیچ در پیچ شدن آنها شده و «استروئید آنابولیك» نامیده می‌شوند، هشدار داد: سوء مصرف این هورمون‌ها باعث اختلال در سیستم توزیع هورمون بدن و بروز سرطان و اختلال در دستگاه تناسلی می‌شود.

روشن پژوه همچنین با هشدار نسبت به بروز سكته قلبی در افرادی كه این مواد را مصرف می‌كنند، تاكید كرد: هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها) باعث افزایش احتمال سكته قلبی در بدن می‌شوند و افرادی كه این هورمون‌ها را مصرف می‌كنند خود را در معرض حملات قلبی و عروقی قرار می‌دهند.

وی در ادامه با هشدار نسبت به اختلالات روانی كه استروئیدهای آنابولیك ایجاد می‌كنند، عنوان كرد: سوء مصرف این داروها باعث افزایش میزان پرخاشگری، رفتارهای اضطراری و كم‌حوصلگی می‌شود.

مدیرگروه درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با برشمردن شیوه‌های مصرف داروها به انواع تزریقی، خوراكی و برچسب‌هایی كه روی پوست می‌چسبانند، اظهار كرد: این داروها عمدتا تولید خارج به خصوص آمریكا و كاناداست و انواع متنوعی دارد.


متوسط سن مصرف‌كنندگان هورمون‌های بدنسازی 6/22 سال است

روشن‌پژوه در ادامه با اشاره به نتایج تحقیقی كه اخیرا در "كرج" در این زمینه انجام شده و در نشریه دانشگاه علوم پزشكی ایران هم به چاپ رسیده است، گفت: متوسط سن مصرف كنندگان هورمون‌های بدنسازی6/22 سال و مدت مصرف 26 ماه گزارش شده است. ضمن اینكه از نظر تحصیلات مصرف‌كنندگان شامل قشرهای متفاوتی از بیسواد تا بالاتر از دیپلم را تشكیل می‌دهند.

وی در ادامه با تاكید بر اینكه مصرف‌كنندگان استروئید‌های آنابولیك از نظر ویژگی‌های روانی مشابه دیگر معتادان هستند، اظهار كرد: در استفاده از استروئیدهای آنوبولیك فرایند روانی طی می‌شود كه با دیگر اعتیادها ویژگی‌های مشتركی دارد. ورزشكاری كه استروئید مصرف می‌كنند با دانشجویی كه شب امتحان برای نمره ریتالین می‌خورد و فردی كه برای آرامش و حل مساله، مصرف مواد را تجربه می‌كند، از نظر روانی مشابه است.

روشن پژوه در ادامه با بیان اینكه هدف و انتظار این افراد از مصرف متفاوت است، تصریح كرد: ورزشكاری كه دچار سوء مصرف استروئید‌های آنابولیك می‌شود، به جای كسب مهارت تمرین كردن و طی كردن فرآیند قهرمانی تا رسیدن به نتیجه مطلوب، هورمون مصرف می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha