سلامت نیوز : پزشكان معتقدند نارسایی قلبی می‌تواند با فرآیند تحلیل رفتن استخوان‌ها یا همان عارضه پوكی استخوان كه از پیامدهای سالخوردگی است، ارتباط مستقیم داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر سومیت ماجومدار از متخصصان دانشگاه آلبرتا در كانادا كه سرپرستی این مطالعه را برعهده داشته خاطرنشان كرد: آزمایشات ما برای اولین بار آشكار ساخت كه بروز نارسایی و مشكلات قلبی با ضعف و تحلیل استخوان‌ها ارتباط مستقیم دارد.

وی در مقاله‌ای كه به تازگی در مجله «غدد شناسی بالینی و متابولیسم» منتشر شده تاكید كرد: درك این ارتباط بین بیماری قلبی و پوكی استخوان می‌تواند به ابداع روش‌های درمانی جدید برای معالجه هر دو عارضه به طور همزمان منتهی شود.

در زنان میزان از دست رفتن استخوان‌ها پس از یائسگی که میزان هورمون استروژن افت پیدا می‌کند، سرعت می‌گیرد. از آنجایی که تخمدان‌ها استروژن می‌سازند، اگر هر دو تخمدان با عمل جراحی برداشته شوند به سرعت به از دست رفتن توده استخوانی افزوده می‌شود. کمبود کلسیم در پوکی استخوان باعث می‌شود که بخش داخلی استخوان‌ها متخلخل ‌شود. این حالت را از دست رفتن توده استخوانی یا تحلیل استخوانی می‌گویند.

روزنامه دیلی میل در گزارشی در این باره نوشت: بخشی از معاینات پوكی استخوان باید شامل بررسی رادیوگرافی از قفسه سینه در بیماران قلبی باشد. این یافته حاصل مطالعه روی 45 هزار و 509 فرد بالغ است كه طی یك دوره 10 ساله تحت آزمایش بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha