چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 42249

کفش چرمی با کفه طبی، بهترین انتخاب برای دیابتی‌ها

سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد با بیان اینکه در 15 درصد موارد، عفونت پا در افراد دیابتی به استخوان می رسد گفت: این افراد باید هر روز پاهای خود را در آیینه به دقت بررسی كنند و در صورت مشكل در بینایی برای این كار از اطرافیان خود كمك بگیرند.

دكتر سید محسن خوش نیت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا - منطقه دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه مراقبت از پای دیابتی از اهمیت خاصی برخوردار است اظهار داشت: رشد قارچ ها به دنبال عدم رعایت بهداشت پا اتفاق می افتد که در صورت عدم درمان به موقع موجب ایجاد عفونت می شود.

وی با تاكید بر اهمیت شست‌وشوی روزانه پاها با آب گرم در افراد دیابتی، ادامه داد: در این بیماران به دلیل بی حسی پاها شست و شو با آب داغ به دلیل احتمال ایجاد تاول و زخم در پا ممنوع است.

این فوق تخصص غدد یاد آور شد: لازم است این افراد قبل از شست و شوی پا دمای آب را با آرنج خود آزمایش کنند، سپس پا را با آب و صابون گلیسرینه شستشو دهند و در نهایت ناحیه پا، خصوصا بین انگشتان را به خوبی خشك كنند.

دكتر خوش نیت با اشاره به اینكه در 15 در صد موارد، عفونت های پا در افراد دیابتی به استخوان می رسد گفت: این افراد باید هر روز پای خود را در آیینه به دقت بررسی كنند و در صورت مشكل در بینایی برای این كار از اطرافیان خود كمك بگیرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص انتخاب كفش در این افراد تصریح کرد: بهترین نوع كفش از نوع چرمی با كفه طبی است كه تمام پا را به خوبی پوشش دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از كفش های پاشنه بلند و نوك باریك به دلیل فشاری كه به پا وارد می كند باعث ایجاد زخم در پا می شود افزود: كفش های رو، جلو و پشت باز به هیچ عنوان برای پای دیابتی مناسب نیستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با تاكید بر لزوم استفاده از دمپایی در منزل گفت: افراد دیابتی باید هر روز پاهای خود را با آیینه به دقت بررسی كنند و در صورت مشكل بینایی برای این كار از اطرافیان خود كمك گرفته و با مشاهده هر نوع زخم در پا سریعا به پزشك معالج خود مراجعه نمایند.

وی در ادامه یادآور شد: این افراد نباید ناخن های خود را از ته بگیرند و باید مراقب باشند هنگام كوتاه كردن كناره ناخن ها، پوست پا آسیب نبیند.

دكتر خوش نیت در پایان خاطر نشان کرد: مبتلایان به دیابت باید هر روز جوراب خود را عوض کنند و هنگام گرما از جوراب های نخی و در فصل سرما از جوراب پشمی استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha