چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 42253

سعی کنید تا از لباس های مناسب استفاده کنید. این لباسها نباید بیش از حد زخیم باشند. شما بایستی در این لباسها احساس راحتی کرده و بتوانید به خوبی حرکت کنید

سلامت نیوز : قبل از شروع هر مطلبی بایستی به زبانی ساده بیان کرد که سرمازدگی عبارت است از شرایطی که بدن انسان برای مدتی معمولا طولانی در معرض جریان هوای سرد قرار بگیرد و پس از آن فرد با علائمی مثل احساس سرما شدید، تغییر رنگ پوست، بی حسی در اعضای در معرض سرما قرار گرفته مواجه می شود. در مراحل بدتر و سرما زدگی عمقی تر ممکن است که فرد دچار بیماری قانقاریا شده و عضو سرما زده را از دست بدهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، در روزهای اخیر هموطنان ما در اکثر نقاط کشور با موجی از سرمای شدید رو به رو شده اند. در بسیاری از نقاط کشور ما دمای هوا به زیر صفر رسیده است. در شرایطی که درجه حرارت به زیر صفر رسیده است احتمال بروز پدیده سرمازدگی بالا بوده و ممکن است افرادی مختلفی را دچار مشکل کند. در این نوشته قصد داریم تا شما را با نکاتی در مورد سرما زدگی آشنا کنیم.

_ سعی کنید تا از لباس های مناسب استفاده کنید. این لباسها نباید بیش از حد زخیم باشند. شما بایستی در این لباسها احساس راحتی کرده و بتوانید به خوبی حرکت کنید. مراقب باشید تا در لباس های شما سوراخ یا منفزی برای نفوذ هوای سرد وجود نداشته باشد. برای انتخاب کت یا کاپشن خود دقت کنید که این البسه از مقاومت مناسب در برابر نفوذ آب برخوردار باشند.

_ سعی کنید تا سر ، دستها و پاهای خود را به خوبی بپوشانید. این بخش ها از بدن با توجه اینکه بیشتر در معرض سرما هستند بیشتر در خطر قرار دارند و بایستی بیشتر پوشانده شوند. استفاده از جوراب های پشمی در این فصول می تواند پاهای شما را به خوبی گرم کند.

_ در زمانی که برای مدت زیادی در فضای سرد قرار دارید از استعمال دخانیات پرهیز کنید. ماده " نیکوتین" پوست بدن را در برابر سرما آسیب پذیرتر می کند.

_ در صورتی که البسه شما خیس شد به سرعت نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. در صورتی که در هوای سرد با البسه خیس باقی بمانید احتمال سرما زدگی شما افزایش خواهد یافت.

_ هر 30 دقیقه یک بار بدن خود را کنترل کنید و مطمئن شوید که اعلائم سرمازدگی در شما وجود نداشته باشد.

با وجود تمامی این دستورات ممکن است که شما به سرما زدگی دچار شوید ، در صورت بروز چنین حالتی شما بایستی خود را به سرعت به مراکز درمانی برسانید ، اما در صورتی که این امکان برای شما فراهم نبود این اقدامات را انجام دهید:

_ خود را به مکانی گرم رسانده و در صورتی که البسه شما خیس است نسبت به تعویض و یا خشک کردن آنها اقدام کنید.
_ سعی کنید به آرامی و جرعه جرعه مایعات گرم مصرف کنید. مایعاتی مثل چای یا سوپ می توانند مفید باشند.
_ نقاط سرما زده بدن خود را به آرامی گرم کنید. فراموش نکنید که به هیچ وجه از گرمای شدید به منظور گرم کردن عضو سرما زده استفاده نکنید.
_ در صورتی که عضو سرما زده دچار زخم یا نشانه ای از خون مردگی شده است از باند پیچی یا دستکاری آن پرهیز کنید و تنها آن را با یک پارچه استریل بپوشانید.
_ از قرار دادن اشکال مختلف حرارت مثل دستمال داغ یا ظرف حاوی گرم به صورت مستقیم بر روی عضو خودداری کنید ، چون عضو مورد نظر به صورت موقت توانایی حس گرما را نداشته و ممکن است باعث شود که شما پوست خود را بسوزانید.
_ از حرکت دادن اعضای سرما زده تا جایی که ممکن است خودداری کنید و فراموش نکنید با گرم شدن عضو رنگ پوست و اندام سرما زده تغییر کرده و معمولا با فعال شدن دوباره اعصاب حسی شما ، درد شدیدی در آن نواحی حس خواهد شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha