فدراسیون بین المللی ام اس نتایج طرح تحقیقاتی خود را در خصوص خستگی در بیماری ام اس که بصورت OnLine انجام گرفت اعلام کرد. در این مطالعه که 81 نفر از عزیزان کشورمان نیز در آن شرکت کردند،میزان شیوع خستگی در ام اس و تأثیر آن بر زندگی افراد مورد بررسی قرار گرفت.

ام اس چه تاثیری در میزان خستگی افراد میگذارد؟

سلامت نیوز :
فدراسیون بین المللی ام اس نتایج طرح تحقیقاتی خود را در خصوص خستگی در بیماری ام اس که بصورت  OnLine انجام گرفت اعلام کرد.
در این مطالعه که 81 نفر از عزیزان کشورمان نیز در آن شرکت کردند،میزان شیوع خستگی در ام اس و تأثیر آن بر زندگی افراد مورد بررسی قرار گرفت.
لازم به ذکر است که  اکثر افرادی که در پرسشنامه شرکت کردند بین 2 تا 10 سال است که مبتلا به ام اس می باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن ام اس  86% از افراد شرکت کننده در این طرح تحقیقاتی خستگی را یکی از 3 عارضه مهم خود می دانند که بیان کننده آن است که خستگی یک عارضه معمول در ام اس است.

افراد با جملاتی نظیر "احساس می کنم بازوها ، پاها و تمام بدن من با سرب به پایین کشیده می شود." یا"مغزم کار نمی کند و پاهای من احساس سنگینی می کند" و "خستگی بدترین عارضه من است. بقیه عوارض  قابل تحمل می باشند. اما در تمام اوقات خسته بودن من را کلافه می کند." احساس خود را درباره خستگی توضیح دادند.

 وقتی در مورد زمانی که خستگی بیشتر اثر می گذارد سوال شد، بیش از یک سوم افراد گفتند که در طول روز و شب خستگی می آید و از بین می رود و 16% گفتند در تمام زمان ها وجود دارد.
این نتایج نشان می دهد خستگی در ام اس ماهیت متغیری دارد و در زندگی روزانه تاثیر ویژه ای دارد. به عنوان مثال توانایی حفظ کارهای روزانه و مسئولیت های خانواده از این نوع می باشد.
برای بیشتر افراد، خستگی تاثیر متوسط تا خیلی زیاد در جنبه های مختلف زندگی داشته است.
 بیش از نیمی از افراد گفته اند خانواده، دوستان یا همکلاسی آنها تحت تاثیر خستگی فرد مبتلا به ام اس بوده اند.
84% گفته اند خستگی آنها با گرما بدتر می شود، این امر اهمیت شناخت و استفاده از روش های مدیریت خستگی که به علت بالا رفتن دمای بدن می باشد را نشان می دهد.
به گزارش سلامت نیوز  این موضوع  به خصوص در افرادی که پرسشنامه های عربی و فارسی را پاسخ داده اند شدیدتر می باشد به گونه ایکه 8/92% گفته اند گرما باعث می شود خستگی آنها بدتر شود. همچنین 90% افرادی که پرسشنامه های ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی را پاسخ گفته اند نیز همین نظر را داشته اند. برای افرادی که در کشورهای سردتر زندگی می کنند مانند آلمان، ایسلند، روسیه و سوئد گرما باعث بدتر شدن خستگی (6/74%) می شود ولی آنقدر زیاد نیست.
کسانی که درمان های مکمل و توانبخشی استفاده کرده اند آن را مفید نمی دانستند ولی ورزش و دارو در بهبود خستگی مفید بوده است.  
نتایج پرسشنامه نشان می دهد که خستگی یک عارضه معمول در ام اس می باشد که درمان آن مشکل است و تاثیر زیادی در جوانب مختلف زندگی دارد. بسیاری از پاسخ دهندگان احساس می کنند که افراد خستگی آنها را درک نمی کنند.
گفتنیست برای حمایت از افراد مبتلا به خستگی ناشی از ام اس برای ادامه فعالیت های روزانه و مشارکت در فعالیت ها توصیه های زیر مفید است :
•         افزایش آگاهی خانواده، همکلاسی ودوستان از اثر خستگی
•         افزایش آگاهی متخصصان سلامت از اثر خستگی
•         افزایش تحقیقات در مورد درمان و دارو برای خستگی ناشی از ام اس
•         دسترسی به اطلاعاتی که چگونه می توان در محیط های گرم خود را خنک نگاه داشت
•         اطلاعات و توصیه ها در مورد مدیریت انرژی روزانه و تنظیم برنامه جهت استراحت منظم
•         محلی برای استراحت یا خواب در محیط کار برای ادامه فعالیت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha