چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 42279
سلامت نیوز: صفحه ناخن از کراتین مرده سخت و شفافی تشکیل شده است.بستر ناخن قسمتی از بافت ناخن است که بافت عظیم و نازا نامیده می شود بخش بستر ناخن از لبه بافت زایا و جوانه زننده یا هلالی به هیپونیشیم hyponychiumامتداد می یابد. بستر ناخن شامل رگ های خون، اعصاب و رنگدانه  می باشد.بستر ناخن از بخش انتهایی صفحه ناخن تا هیپونیشیوم امتداد دارد.بستر ناخن تشکیل شده است از تیغه های طولی موازی به همراه رگهای خونی کوچکی که در قاعده آنها قرار دارند.

مسطح و صاف بودن بستر ناخن برای یک رشد طبیعی ناخن بسیار مهم می باشد.اگر اینطور نباشد ناخن ممکن است شکسته شود و یا شیارهایی برروی ناخن ممکن است ایجاد شود که استفاده لوازم آرایشی بر روی ناخن را غیر ممکن می سازد. ورقه ناخن از کراتین سخت و نیمه شفاف ساخته شده است. ظاهر صورتی رنگ ناخن به خاطر رگهای خوین زیر ناخن می باشد. زیر سطح ناخن دارای شیارهایی است در امتداد طول ناخن که به چسبیدن ناخن به بسترش کمک می کند.

شکنندگی و ورقه ورقه شدن عمودی از قسمت نوک ناخن

این حالت در ناخن در اثر تماس مفرط دست با آب ومحلولهای شیمیایی بوجود می آید. در بیشتر موارد یکی از مشخصه و علائم پیری نیز می باشد.
همینطور که ما مسن تر می شویم از رطوبت و چربی طبیعی بستر ناخن کاسته می شود. این رطوبت و چربی مانند سیمانی است که لایه های ورقه ناخن را محکم درکنار هم نگه میدارد. با دیدن اولین نشانه و علائم ورقه ورقه شدن ناخن ها، آنها را هیدراته (آب رسانی) کنید. روی ورقه ناخن و اطراف کوتیکل را حداقل دو بار در روز چرب کنید. اگر بیشتر با آب در تماس بودید به دفعات بیشتری ناخن هایتان را چرب کنید. هنگام نظافت و شستشو از دستکش استفاده کنید. بیاد داشته باشید که آب به عنوان "حلال جهانی" در نظر گرفته می شود و در واقع یک ماده شیمیایی است.

خطوط برجسته عمودی بر سطح ناخن:
این عارضه از مشخصه های پیری است هر چند که محدود به پیری و جوانی نمی شود. ورقه ناخن در قسمت بستر ناخن به سمت جلو رشد می کند اما به شکل راه راه و برجسته، یعنی خطوط برجسته و عمودی از بستر ناخن بیرون آمده و رشد می کند. به مرور که ما مسن تر می شویم سطح چربی و آب طبیعی ناخن کم می شود و این خطوط برجسته ریل مانند نمایان می شوند. ناخن های راه راه شده برجسته را روزانه دوبار با جریان آّب رسانی و مرطوب کننده های موجود در بازار به ویژه انواع حاویjojoba و ویتامینE چرب کنید تا بهبود یابد.
 

نازک شدن ناخن:

این عارضه به هنگام کمبود آهن در بدن در ناخن ها نمود پیدا می کند. ناخن ها از قسمت نوک ناخن نازک، ورقه ورقه و مقعر می شوند. برای رفع این مشکل و اختلال در فرم ناخن باید به پزشک مراجعه و در رفع کمبود آهن در بدن تلاش نمود.

منبع: وب سایت دکتر محمد علی نیلفروش زاده/ متخصص پوست و مو /ریاست مرکز تحقیقات پوست و سالک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha