سلامت نیوز : نخستین دوره آموزشی داروسازی بیمارستانی با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس مركز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماری های ریوی افتتاح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، سرپرست بخش مراقبت های دارویی مركز مسیح دانشوری با اشاره به مختصات خاص دوره آموزشی داروسازی بیمارستانی گفت: مهم ترین ویژگی این دوره، خروج از مباحث تئوری و عملی كردن مباحث است زیرا به دلیل عدم وجود بستر مناسب و كافی در بیمارستان ها احساس می شود بخش های كاربردی و فعالیت های عملی داروسازی آنگونه كه باید به دانشجویان داروسازی آموزش داده نمی شود و بین دانش اندوخته شده در دوره داروسازی عمومی در مورد مباحث داروسازی بیمارستانی و انجام آن فعالیت ها در عرصه واقعی فاصله وجود دارد.

دكتر فهیمی با بیان این مطلب كه ساختارهای تغییر یافته بخش های دارویی امكان ایجاد چنین دوره آموزشی را فراهم ساخته است، اظهار كرد: برای دانش آموختگان دوره آموزشی داروسازی بیمارستانی، در 13 هفته هر هفته دو جلسه تئوری تعریف شده است و  پس از هر یك از مباحث تئوری تا 3 روز فرصت دارند فعالیتهای عملی خود را در مراكز درمانی انجام داده و تحویل كمیته بررسی فعالیت ها دهند.

سرپرست بخش مراقبت های دارویی مركز مسیح دانشوری، هدف از برگزاری این دوره را آشنایی با تهیه پروتكل و دستورالعمل های درمانی، ارتباط حرفه ای با سایر همكاران در تیم پزشكی، نقش داروساز در آماده سازی داروهای شیمی درمانی، نقش داروساز در كنترل عفونت و انتخاب آنتی بیوتیك، آشنایی با كمیته دارو درمان بیمارستان و به طور كلی آشنایی با جدید ترین روش های ارایه خدمات دارویی توسط داروساز در بیمارستان های پیشرفته دنیا عنوان كرد.
 
تیم داروسازی بالینی مستقر در مركز مسیح دانشوری بهترین مركز مراقبت های دارویی در كشور است
بر اساس این گزارش، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دوره داروسازی بیمارستانی را دارای دو ویژگی مهم برشمرد و افزود: این دوره آموزشی برای اولین بار است كه در سطح كشور برگزار می شود و دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به عنوان مجری اولین دوره وارد عرصه عمل شده است.
 
دكتر سلام زاده با اشاره به نقش مهم داروسازان در راستای اجرای برنامه های حاكمیت بالینی در بیمارستان ها خاطرنشان ساخت: در راه اندازی دوره آموزشی داروسازی بیمارستانی الزامات نظام سلامت و نیازهای موجود نقش بسزایی ایفا كرده است.
 
ایجاد پل های ارتباطی قوی داروسازان با پزشكان تجویز كننده دارو ضروری است
بر پایه این گزارش، رئیس مركز مسیح دانشوری با اشاره به تحولات ایجاد شده در حوزه داروسازی در این مركز گفت: تجویز داروها باتوجه به عوارض دارویی، آگاهی از تداخلات و در نظر گرفتن همه منافع و مضرات دارو در كشورهای پیشرفته امر رایجی است كه متاسفانه در برخی موارد در كشور ما به آن توجه نمی شود.

دكتر ولایتی با بیان اینكه طبیعتا از یك پزشك نمی توان انتظار داشت به تمام فواید و مضرات داروها آگاهی داشته باشد تاكید كرد: پزشك داروساز كه در امر دارو متبحر است باید اطلاعات و تخصص خود را متناسب با پیشرفت هایی كه در تمامی زمینه ها رخ داده بالاببرد و پل های ارتباطی قوی با پزشكان تجویز كننده دارو داشته باشد و این موضوع نیاز جدی در همه بیمارستان ها است.

رئیس مركز مسیح دانشوری افزود: همكاران بخش های مختلف مركز موظف به اجرای تمامی توصیه های همكاران بخش مراقبت های دارویی در زمینه اصلاح تجویز داروها هستند و پزشكان مركز به دستور داروسازان بالینی دوز داروها را كم یا زیاد می كنند كه در نهایت همه این فعالیت های به نفع بیمار است.

دكتر ولایتی در پایان سخنان خود از دكتر فهیمی و همكارانشان كه در  فرموله كردن و تهیه برخی اقلام دارویی كه در بازار موجود نیست مانند فرم محلول ریفامپین برای اطفال با بخش های مختلف مركز همكاری دارند تقدیر كرد.
 
در دنیای امروز تجویز داروها مطابق نظر داروسازان بالینی بسیار حائز اهمیت است
بر اساس این گزارش، دكتر ابوالقاسمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت تجویز داروها مطابق نظر داروسازان بالینی در پروسه پیشرفت علوم پزشكی در دنیای امروز اظهار داشت: در دنیای امروز تجویز داروها مطابق نظر داروسازان بالینی بسیار حائز اهمیت است. قطعا این امر در پیشگیری از خطاها و بالا بردن میزان سلامت و امنیت بیمار  اثرگذار خواهد بود و بیمار از ارتباط بین پزشك و داروساز منتفع خواهد شد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به توسعه مدلی كه در بیمارستان مسیح دانشوری ایجاد شده گفت: برای آن كه  متخصصان بالینی به اهمیت نقش داروسازی در بیمارستان پی ببرند بهتر است آنها بتوانند فعالیت های بخش مراقبت هایی دارویی مركز مسیح دانشوری را ازنزدیك مشاهده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha