سلامت نیوز: رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی گفت: سرطان معده بیش از 10 درصد کل سرطان‌های ایران را تشکیل می‌دهد که شیوع بیشتر آن در استان سمنان است و مردان نسبت به زنان 10 درصد بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

دكتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با ایسنا، افزود: براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت شیوع برخی از سرطان‌ها در نقاط مختلف کشور به علت نوع رژیم غذایی، ژن، خاک، آلودگی هوا و عادات و فرهنگ زندگی ، متفاوت بوده است.

وی گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت در سال 1387 حدود 8300 نفر از مردم كشور به سرطان کولون و رکتوم مبتلا شده‌ بودند که بیشتر مبتلایان به این بیماری در استان‌های گیلان و تهران و كمترین بیماران در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌كردند. از سوی دیگر كمترین شیوع ابتلا به سرطان مری در استان بوشهر گزارش شده بود.

رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی توصیه كرد كه به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر سرطان در ایران، رژیم غذایی، عوامل ژنتیک و محیطی بررسی شود و به آلودگی خاک به مواد سرطان‌زا نیز در استان‌هایی كه در آن سرطان شیوع زیادی دارد توجه شود چرا كه گیاه، مواد سرطان‌زا را از خاك جذب می‌كند و انسان‌ها و دام‌ها از گیاهان رشد كرده در این خاك تغذیه می‌كنند و مواد آلوده باعث آسیب رسیدن به دستگاه گوارشی می‌شود.

وی تصریح كرد: خاك كوه‌های این استان‌ها آلوده به مواد پرتوزا است. بخشی از این خاك به صورت گرد و خاك در هوا پخش و موجب آلودگی هوا می‌شود علاوه بر آن از طریق تنفس وارد سیستم تنفسی می‌شود و ممکن است باعث ابتلا به سرطان شود.

خسرونیا در پایان با اشاره به بیست و سومین كنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: این گردهمایی علمی اردیبهشت سال 91 برگزار می شود و در آن عوامل سرطان‌زا در بعضی از استانها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha