سلامت نیوز: یک پژوهش جدید در آمریکا نشان داد مصرف نوشابه های گازدار خطر ابتلا به آسم و انسداد ریوی مزمن را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پژوهشگران دانشگاه آدلاید آمریکا در جریان بررسی 17 هزار نفر بالای 16 سال دریافتند کسانی که نوشابه های گازدار و آبهای معدنی طعم دار استفاده می کنند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به آسم و انسداد ریوی مزمن قرار دارند.

بیماری انسداد ریوی مزمن یک بیماری مزمن ریوی است که مشخصه آن انسداد پیشرونده مجاری تنفسی به صورت برگشت‌ناپذیر است. انسداد راه‌ هوایی، تنگی منتشر در تمامی راههای هوایی است که مقاومت در برابر عبور هوا را بالا می‌برد.

نتایج نشان داد بیش از 10 درصد این افراد گفتند که آنها روزانه بیش از نیم لیتر نوشابه های گاز دار مصرف    می کنند.
 
این پژوهش نشان داد: 13.3 درصد از مبتلایان به آسم و 15.6 درصد از مبتلایان به بیماری انسداد ریوی مزمن بیش از نیم لیتر در روز نوشابه های گازدار مصرف کرده اند.


براساس این تحقیقات، کسانی که این میزان نوشابه های گازدار مصرف می کنند - نسبت به کسانی که این نوشابه ها را مصرف نمی کنند- بیش از یک برابر بیشتر در معرض ابتلا به آسم و بیماری انسداد ریوی مزمن قرار دارند.
 
زومین شی ان مسئول این پژوهش گفت: نتایج این پژوهش بر اهمیت خوردن و نوشیدن سالم برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مزمن نظیر آسم و انسداد ریوی مزمن تاکید می کند.


پژوهشگران تصریح کرد: خطر بستگی به میزان مصرف نوشابه های گازدار دارد؛ یعنی هر اندازه مصرف زیادتر شود به همان اندازه خطر نیز افزایش می یابد.


به گفته این پژوهشگران، مصرف مقادیر یاد شده نوشابه های گازدار همراه با مصرف دخانیات خطر ابتلا به دو بیماری تنفسی یاد شده را 6.6 برابر بیشتر می کند.


مصرف نوشابه های گازدار برای تمام سنین عوارض نامطلوبی به همراه دارد اما این عوارض با اسیدی کردن خون در سنین میانسالی به بعد، مضاعف می شود.

 
محققان با بررسی بیش از 2500 نفر دریافته اند که گاز موجود در نوشابه ها که ناشی از وجود اسید فسفریک است موجب خروج کلسیم از استخوانها شده و به پوکی استخوان و شکستگی های مکرر در افراد به ویژه زنان میانسال می انجامد.

 
افرادی که  هفته ای 4 بار یا بیشتر از نوشابه های گازدار استفاده می کنند به طور قابل ملاحظه ای نسبت به بقیه از تراکم استخوان کمتری برخوردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha