شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 42377
سلامت نیوز: همه افراد چاق سعی می‌كنند رژیم‌های سفت وسخت بگیرند غافل از این‌كه این كار اغلب باعث چاقی بیشتر و از بین رفتن تناسب اندام آن‌ها می‌شود


 همه ما برای حل این مشكل یك راه‌حل را شنیده‌ایم، كمتر بخور و بیشتر ورزش كن. اما اگر شما هم جزو افرادی هستید كه با وجود رژیم گرفتن و داشتن تحرك بدنی زیاد، باز هم نمی‌توانند وزن خود را كاهش دهند، زمان آن رسیده به دنبال علت‌های ناشناخته دیگری در بدن خود بگردید. در حقیقت بسیاری از بیماری‌های شایع، عادت‌های نادرست غذایی و حتی داروهایی كه ما برای درمان بیماری‌های دیگرمان مصرف می‌كنیم، ما را در كاهش اضافه وزن‌مان ناكام گذاشته‌اند.

در این مطلب سعی می‌كنیم بعضی از این عوامل را به شما معرفی كنیم تا شاید با شناخت آن‌ها بتوانید برای همیشه با چربی‌های اضافه بدن‌تان خداحافظی كنید؛ پس سعی كنید این مطلب را با دقت بخوانید و به بهترین شكل دستورالعمل‌های پیشنهادی آن را اجرا كنید.


وقتی شما آرام‌آرام وزن اضافه می‌كنید/علت احتمالی: سوخت و ساز پایین بدن یا گرفتن رژیم‌های سفت و سخت

بعد از 30 سالگی، به ازای هر 10 سالی كه به عمر یك فرد اضافه می‌شود، سرعت سوخت و ساز بدن او به اندازه 5 درصد كاهش پیدا می‌كند. به این ترتیب با وجود آن‌كه یك شخص درست مانند گذشته غذا می‌خورد اما بدنش كالری كمتری می‌سوزاند و به تدریج چربی در زیر پوستش تجمع پیدا می‌كند. به این ترتیب، با وجود آن‌كه حجم غذای شما ثابت مانده است اما بدن شما در 35 سالگی در هر روز 100 كالری كمتر نسبت به 25 سالگی می‌سوزاند. با رسیدن به 45 سالگی میزان سوزاندن انرژی در بدن 200‌كالری كمتر از 25‌سالگی خواهد بود و با افزایش سن این روند ادامه پیدا می‌كند.

معمولا در این زمان هر كسی به رژیم گرفتن فكر می‌كند اما رژیم‌های شدید و موقتی كه معمولا عادت بسیاری از ماه‌هاست، می‌تواند شرایط را بسیار بدتر كند. زمانی كه شما به یكباره حجم غذای خود را كاهش می‌دهید، بدن سرعت سوخت و ساز خود را كاهش می‌دهد تا از هدر رفتن انرژی پیشگیری كند. متاسفانه بعد از پایان یافتن دوره رژیم، بسیاری از ما درست مانند وضعیت عادی شروع به خوردن می‌كنیم و همین كافی است تا نه تنها به وزن قبلی برگردیم بلكه از آن زمان هم چاق‌تر شویم.

چه كسانی در معرض خطر هستند؟ همه افراد بالای 30 سال و همه اشخاصی كه دائما در حال رژیم گرفتن هستند.

راه حل چیست؟
علاوه بر آن‌كه با افزایش سن باید تحرك خود را بیشتر كنید، سعی كنید هفته‌ای 2بار به باشگاه بروید و با ورزش‌های بدنسازی به حجم عضلات خود اضافه كنید. هر چقدر عضلات بدن بیشتر باشد، سرعت سوخت و ساز بدن بالاتر می‌رود و بهتر می‌تواند، این عضلات با افزایش تدریجی سن در دوران میانسالی مبارزه كند.

عضله‌ها بین 25 تا 35 درصد بیشتر از چربی‌ها كالری می‌سوزانند و این وضعیت حتی در حالت خواب و استراحت هم ادامه پیدا می‌كند. اگر شما 4 كیلو عضله را جایگزین 4 كیلو چربی كنید، بدن شما هنگام خواب هم 40 كالری بیشتر از حالت عادی می‌سوزاند.اگر فكر می‌كنید این مقدار چندان زیاد نیست، كافی است بدانید با همین روند شما می‌توانید بدون رژیم گرفتن در هر ماه بیش از هزار و 120 كالری بسوزانید. اگر فرصت رفتن به باشگاه را ندارید، می‌توانید یكی از دی‌وی‌دی‌های ورزش كردن در خانه را خریداری كرده و سعی كنید هر روز با تماشا و اجرای دستورات آن‌ها عضلات قوی را جایگزین چربی‌های مزاحم كنید.

چربی‌های سمج دور شكم در خانم‌ها/علت احتمالی: سندرم تخمدان پلی كیستیك

این یك بیماری هورمونی است كه تقریبا بین 5 تا 10 درصد از زنان را درگیر خود می‌كند. یكی از عوارض دچار بودن به این بیماری جمع شدن چربی در میانه بدن، به‌خصوص در اطراف شكم، بالاتنه و نشیمنگاه است. از دیگر علائم می‌توان به نامنظم شدن سیكل قاعدگی، آكنه و رشد موهای زائد روی صورت و ران‌ها اشاره كرد.  
 
به نظر می‌رسد ترشح بیش از اندازه تستوسترون و دیگر هورمون‌های مردانه در بدن خانم‌ها نقش اصلی را در ظاهر شدن این علائم بازی می‌كند. بعد از این بدن هم نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهد كه نتیجه آن تجمع چربی‌ها در اطراف شكم است كه خیلی به سختی آب می‌شوند.

چه كسانی در معرض خطر هستند؟
زنانی كه در سنین باروری به سر می‌برند.

راه‌حل چیست؟ اگر افزایش وزن شما با علائمی مانند نامنظم شدن سیكل قاعدگی، آكنه، رشد موهای زائد روی صورت و نازك شدن موهای سر همراه است حتما با یك پزشك مشورت كنید تا از شما آزمایش خون بگیرد. در صورت تشخیص ابتلا به این بیماری، استفاده از درمان‌های دارویی مانند قرص‌های ضدبارداری و داروهای دیابت می‌تواند تا حدی این شرایط را بهبود بخشد. ممكن است پزشك معالج رژیم غذایی خاصی را برای فرد بیمار تجویز كند تا ترشح انسولین در بدن كنترل شود.


چاقی همراه با نفخ شكم/علت احتمالی: ناتوانی در هضم غذا

از دیگر علائم این بیماری می‌توان به داشتن حالت تهوع، اسهال و احساس ناخوشایند بعد از غذا خوردن اشاره كرد. این حالت در بعضی مواقع با احساس خستگی و درد در مفاصل همراه می‌شود.اگر بدن شما نتواند بعضی از غذاهای خاص را تحمل كند، هضم آن‌ها برای سیستم گوارش مشكل می‌شود. به این ترتیب قسمت‌هایی از غذا كه هضم نشده‌اند داخل معده باقی مانده و باكتری‌های داخل شكم شروع به فساد آن‌ها می‌كنند.گندم و شیر یكی از شایع‌ترین مواد غذایی هستند كه بدن بسیاری از انسان‌ها قادر به تحمل آن‌ها نیستند.

چه افرادی در معرض خطر هستند؟ در همه انسان‌ها میزان تولید آنزیم lactase از 2سالگی كاهش پیدا می‌كند. این آنزیم باعث تجزیه لاكتوز در محصولات لبنی می‌شود و به هضم آن‌ها كمك می‌كند اما متاسفانه تولید این آنزیم در سنین پایین متوقف شده یا كاهش چشمگیری پیدا می‌كند.

راه‌حل چیست؟ سعی‌كنید یك لیست كامل از تمام چیزهایی كه می‌خورید یا می‌آشامید تهیه كنید و علائم ناخوشایندی كه ممكن است با خوردن هر كدام از آن‌ها به شما دست بدهد را در كنار نام غذا ثبت كنید.

بعد از گذشت چند هفته، شما به الگوی خاصی دست پیدا می‌كنید و احتمالا متوجه می‌شوید بعضی از غذاها مانند گندم، شیر یا تخم‌مرغ باعث بروز علائم ناخوشایند می‌شوند. سعی كنید برای یك یا 2 هفته این غذاها را كنار بگذارید تا ببینید آیا این علائم برطرف می‌شوند یا خیر. بعد از تهیه لیستی از غذاهایی كه برای‌تان مشكل‌آفرین هستند، آن را به یك متخصص تغذیه نشان دهید تا به شما راه‌حل برطرف شدن مشكل را بگوید. در بسیاری از موارد پزشكان متخصص، غذاهای جایگزین را به شما معرفی می‌كنند تا بدن‌تان بتواند از طریق آن‌ها نیاز خود را تامین كند.


افزایش وزن بعد از 40 یا 50 سالگی/علت احتمالی: تغییرات هورمونی در میانسالی

تقریبا 90 درصد از زنان یائسه افزایش وزن تدریجی قبل از رسیدن به یائسگی را تجربه كرده‌اند. این روند كه معمولا در اوایل 40سالگی خود را نشان می‌دهد بسیار آرام اتفاق می‌افتد و تا 6 كیلوگرم وزن زنان را به‌خصوص در قسمت‌های میانی بدن افزایش می‌دهد.البته مردان هم از این نوع چاقی در امان نیستند كه دلیل اصلی آن به هم خوردن تعادل هورمو‌ن‌های جنسی مانند استروژن، پروژسترون و تستوسترون است. بعد از میانسالی ترشح هورمون‌های پروژسترون در زنان و مردان و هورمون تستوسترون در مردان كاهش چشمگیری پیدا می‌كند.از سوی دیگر افزایش ترشح هورمون استروژن میزان چربی‌های بدن را افزایش داده و قابلیت بدن را در ذخیره چربی بیشتر می‌كند؛ این موضوع حتی سبب می‌شود بدن نتواند چربی‌های موجود در خود را بسوزاند و آن‌ها را به انرژی تبدیل كند.

چه كسی در معرض خطر است؟ همه افراد بالای 40 سال.

راه‌حل چیست؟ رژیم غذایی سالم، داشتن تحرك بدنی زیاد و مراجعه به پزشك متخصص البته افزایش ترشح استروژن چندان هم بد نیست، برای مثال این حالت در زنان می‌تواند به كاهش علائم یائسگی مانند ناامیدی و احساس گر گرفتگی كمك كند. همچنین این هورمون نقش زیادی در كاهش احتمال ابتلا به پوكی استخوان بازی می‌كند.

ورزش می‌كنم اما هنوز هم چاقم/علت احتمالی: اشتباه ورزش می‌كنید

اگر شما بعد از مدتی برنامه تمرین خود در باشگاه را عوض نكنید، بدن‌تان به حركات ورزشی عادت می‌كند. فعالیت بدنی به تدریج كارایی خود را از دست داده و سرعت آب شدن چربی‌ها به شدت كاهش پیدا می‌كند.

چه كسانی در معرض خطر هستند؟ افرادی كه همیشه به یك شكل ورزش می‌كنند.

راه حل چیست؟عوض كردن مرتب تمرین‌های ورزشی و همچنین افزایش شدت آن بهترین روش برای حل این مشكل است. انجام ورزش‌های سخت و دشوار در مدت زمان كوتاه چند دقیقه‌ای، می‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن را تا 24 ساعت تغییر داده و به آب شدن چربی‌ها كمك شایانی كند. شاید تعجب كنید اگر بدانید فقط با افزایش سرعت راه رفتن میزان كالری‌هایی كه بدن‌تان می‌سوزاند صددرصد افزایش پیدا می‌كند. از سوی دیگر با افزایش سرعت ورزش، شما می‌توانید زمان اختصاص داده شده به آن را كاهش داده و به كارهای دیگرتان برسید.


جمع شدن آب در زیر پوست/علت احتمالی: بیماری‌های كلیوی و كبدی


جمع شدن آب در زیر پوست كه به صورت موقتی ایجاد می‌شود در هر 2 جنس مذكر و مونث امری طبیعی است اما اگر این وضعیت حالت مداوم و ماندگار به خود بگیرد، حتما باید به فكر درمان آن بود. یكی دیگر از نشانه‌های ابتلا به این بیماری تورم زانوها و مفاصل پاهاست.

اگر كبد و كلیه كار خود را به خوبی انجام ندهند، نمك اضافی دفع نشده و در داخل بدن باقی می‌ماند. در این هنگام شخص دچار تشنگی شده و آب زیادی مصرف می‌كند. این آب در بافت‌های بدن جمع شده و فرد بیمار را چاق‌تر از حد معمول نشان می‌دهد.

چه كسانی در خطر هستند؟ افرادی كه مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت هستند و اشخاصی كه دچار بیماری‌های كبدی یا كلیوی هستند مصرف بیش از حد مشروبات الكلی و هپاتیت هم ممكن است باعث به وجود آمدن این مشكل شوند.

راه حل چیست؟ افزایش تحرك بدنی و ورزش كردن می‌تواند باعث تعریق و خارج شدن آب اضافی از بدن شود. كاهش میزان نمك در غذاهای روزانه هم كمك بسیاری به برطرف شدن این مشكل می‌كند.


بعد از مراجعه به پزشك چاق شدم/علت احتمالی: عوارض جانبی داروها

داروهای زیادی هستند كه باعث افزایش وزن ناخواسته در انسان می‌شوند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به داروهای ضد افسردگی، داروهای درمان سردردهای میگرنی، فشار خون بالا و حتی قرص‌های ضدبارداری اشاره كرد.

چه كسانی در معرض خطر هستند؟هر كسی كه از یكی از گروه‌های دارویی كه در بالا به آن اشاره شد استفاده می‌كند البته باید توجه داشته باشید بعضی داروها هم نتیجه عكس دارند و ممكن است باعث بی‌اشتهایی و كاهش وزن شما بشوند.

راه‌حل چیست؟
اگر مطمئن هستید اضافه وزن شما بعد از رفتن به یك پزشك و مصرف داروهای آن شروع شده است، بهتر است در ابتدا عوارض جانبی دارو را كه روی بسته‌های آن نوشته می‌شود با دقت بخوانید. زمانی كه از این موضوع اطمینان پیدا كردید، سعی كنید با پزشك خود مشورت كنید تا در صورت امكان داروی جایگزین دیگری را برای‌تان تجویز كند اما در هر صورت به هیچ عنوان حق ندارید به طور خودسرانه مصرف داروی خود را قطع كنید.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha