سلامت نیوز: یک فوق تخصص عفونی کودکان گفت: حدود 40 تا 45 درصد موارد مننژیت مربوط به کودکان زیر یکسال و 35 تا 40 درصد نیز مربوط به کودکان یک تا پنج سال است.

بهروز والی نژاد، فوق تخصص عفونی کودکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: مننژیت یکی از مهمترین بیماری های عفونی در سراسر جهان است که همه گیری آن می تواند همه جمعیت یک منطقه و حتی کشور را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر و عوارض بیماری مننژیت نسبتاً بالا است تصریح کرد: پیشگیری تشخیص و درمان مننژیت در مقایسه با بسیاری از بیماری های دیگر، دشوارتر است و همچنین نظام ثبت و گزارش دهی این بیماری نیز با مشکلات زیادی همراه است.

والی نژاد گفت: مشکلاتی نظیر عدم توانایی آزمایشگاه ها در جداسازی پاتوژن مولد مننژیت و عدم ارسال گزارش به هنگام، دقیق و موفق از سطوح محیطی به میانی و مرکزی از جمله مواردی است که مراقبت از این بیماری را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیماری مننژیت به طور عمده کودکان را درگیر می کند تأکید کرد: حدود 40 تا 45 درصد موارد مننژیت مربوط به کودکان زیر یکسال و 35 تا 40 درصد نیز مربوط به کودکان یک تا پنج سال است.

والی نژاد گفت: همچنین بر طبق آمارهای موجود از سن پنج سالگی تا سنین سالمندی میزان بروز مننژیت تا حد زیادی کاهش می یابد به طوریکه در سنین 6 تا 60 سال، میزان ابتلا به این بیماری به طور متوسط بین 5 تا 10 درصد برآورد شده است.

وی با بیان اینکه پس از 60 سالگی نیز میزان ابتلا به مننژیت تغییر خاصی نخواهد کرد خاطرنشان کرد: در مجموع حدود 5 درصد از افراد بالای 60 سال دچار مننژیت می شوند که البته این میزان با توجه به نوع جنسیت و همچنین شرایط محیطی می تواند تا حدودی متفاوت باشد.

**حدود 70 درصد موارد مننژیت از نوع ویرال است


این فوق تخصص عفونی کودکان در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری مننژیت در مجموع به نوع دو نوع ویرال و باکتریال تقسیم بندی می شود و اگر چه نوع ویرال بسیار شایع تر است، اما نوع باکتریال این بیماری بسیار خطرناکتر بوده و عوارض بیشتری به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه حدود 70 درصد موارد مننژیت از نوع ویرال است تأکید کرد: بقیه موارد مننژیت به طور عمده به نوع باکتریال و قسمتی نیز مربوط به عوامل ناشناخته و نامشخص است.

والی نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به عوارض نسبتاً شدید مننژیت باکتریال از جمله نوع هموفیلوس آنفولانزا و مننگوکوکی، تشخیص زودهنگام، تعیین سریع عامل احتمالی مولد بیماری، آغاز هرچه سریعتر درمان مناسب آنتی بیوتیکی و درمان عوارض ایجاد شده بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha