سلامت نیوز: یک متخصص پوست ومو با اشاره به اعمال مختلفی که روی ناخن انجام می‌شود، گفت: کاشت ناخن، مانیکور و سوهان زدن از جمله تکنیک‌های مختلف زیبایی هستند و انجام آنها در درازمدت باعث تخریب بافت ناخن می‌شود.

دکتر امیرهوشنگ احسانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که چسبهایی که برای کاشت ناخن استفاده می‌شوند، می‌توانند حساسیت زا باشند، اظهار كرد: ترومایی که این عمل به بافت وارد می‌کنند، قسمت سازنده ناخن را تخریب و رشد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد که به دنبال آن ناخن شکننده می‌شود.

وی با اشاره به موارد مجاز کاشت ناخن گفت: این روش تنها به افرادی که از بدو تولد ناخن نداشته‌اند و یا مبتلا به بیماری‌هایی همراه با عدم رشد ناخن هستند، توصیه می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در مواردی که ناخن بر اثر تروما، تصادف و یا جراحی از بین رفته باشد نیز کاشت آن مانعی ندارد ولی در کل برای انجام اعمال زیبایی توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به دیگر اعمال زیبایی ناخن اذعان کرد: سوهان زدن و مانیکور نیز در طولانی مدت باعث سست شدن، شکنندگی و از بین رفتن قوام ناخن می‌شود و اگر تعداد دفعات کوتاه باشد شادابی ناخن برگشت پذیر است اما در صورتی که این اعمال به طور طولانی مدت انجام شود، ممکن است تخریب بافت ناخن دائمی باشد و درمان‌های دارویی نیز جواب ندهد.

دکتر احسانی تصریح کرد: استفاده از لاک و دیگر پوشش‌ها که برای ناخن استفاده می‌شود ممکن است بی‌ضرر باشند اما استفاده از آستون و پاک کننده‌های لاک می‌توانند باعث تخریب سطح آن و یا شکنندگی آن شوند.

وی با اشاره به رشد آهسته ناخن گفت: ناخن دست بین 9 ماه تا یک سال و ناخن پا 12 تا 18 ماه طول می‌کشد تا از محل اتصال خود به لبه آزاد پوست برسد و به علت این رشد طولانی و زمان بر، بیماری‌هایی که بر روی صفحه ناخن تاثیر می‌گذارند، خیلی دیر خوب می‌شوند.

دکتر احسانی در ادامه گفت: با وجود این که صفحه روی ناخن یک بافت سخت دارد ولی ناخن بافت زنده‌ای است و به آهستگی رشد می‌کند و نباید ناخن را یک بافت مرده دانست.

وی با بیان اینکه شکنندگی ناخن از عوامل خوراکی و فیزیکی ناشی می‌شود، اذعان کرد: کم خونی ناشی از فقر آهن، کمبود اسید فولیک، B12، روی، بیوتین و کمبود دیگر عناصر باعث شکنندگی ناخن می‌شوند همچنین عوامل دیگر مانند رطوبت زیاد و تروما نیز شکنندگی ناخن را به همراه دارند.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: در صورتی که فردی کمبود عناصر روی، بیوتین و آهن دارد باید از این عناصر استفاده کند و کناره‌های ناخن را دستکاری نکند و سطح آن را دائما چرب نگه دارد.

دکتر احسانی در پایان با توصیه به افرادی که ناخن‌های آنها تحت تاثیر ضربه‌های زیادی قرار دارد، خاطرنشان کرد: این افراد مانند تایپیست‌ها باید از وارد آمدن ضربه زیاد به ناخن‌های خود جلوگیری کنند و مراقب سلامت آنها باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha